چگونه استرس را رها کنیم و تروما را برطرف کنیم


اگر یک جستجوی سریع در گوگل برای “چگونه استرس را مدیریت کنیم” انجام دهید، مقالات بی پایانی خواهید یافت که نکات، ترفندها و تکنیک های مختلفی را برای مدیریت استرس ارائه می دهند. احتمالاً انواع مکمل ها، کتاب ها، سخنرانی ها و غیره را نیز خواهید یافت که این وعده پاسخی است که باعث می شود یک شبه استرس شما از بین برود.

اما بسیاری از محتواها و پیشنهادات موجود وجود ندارد – آنها به طور دائم استرس را کاهش نمی دهند و باید هر هفته ساعت ها تمرین شوند تا موثر باشند، که برای اکثر افراد عملی نیست.

بنابراین، چگونه می توانید استرس را در زندگی خود به گونه ای کاهش دهید که در واقع نتایجی به همراه داشته باشد؟

در این مقاله یاد خواهید گرفت:

  • چرا استرس چیزی است که باید بسیار جدی گرفته شود
  • وقتی با یک محرک استرس زا مواجه می شوید، بدن شما چگونه واکنش نشان می دهد
  • چرا پاسخ استرس شما بهترین دوست و بدترین دشمن شماست
  • تاثیر مخرب پایین دست استرس
  • یک راه ساده و در عین حال عمیق برای خنثی کردن بی دردسر استرس

چقدر باید استرس را جدی گرفت؟

منصفانه است که بگوییم استرس، مانند بسیاری از چیزهای دیگر در زندگی، یک حالت نسبی است. برای یک فرد، یک هفته پر استرس می تواند او را کاملاً از مسیر خود دور کند، در حالی که برای دیگری، استرس های زندگی ظاهراً بدون مراقبت از بین می روند.

صرف نظر از اینکه در کدام اردو قرار می گیرید، استرس بخشی اجتناب ناپذیر از زندگی است و یادگیری نحوه مدیریت آن برای سلامتی و رفاه کلی بسیار مهم است.

نادیده گرفتن تأثیر عوامل استرس زا حاد بر زندگی شما آسان است. به عنوان مثال، بیایید بگوییم که یک هفته به خصوص چالش برانگیز در محل کار دارید و برای چند روز احساس ناراحتی می کنید. شاید نتوانید بخوابید، یا ممکن است در نهایت احساس خستگی یا حتی مریض شدن کنید. در حالی که بیشتر مردم می توانند با این سناریو ارتباط برقرار کنند، آیا این بدان معناست که این نوع استرس باید نادیده گرفته شود یا حتی قابل قبول در نظر گرفته شود.

قطعا نه.

وقتی عوامل استرس‌زای حاد را کنترل نکنند، به استرس مزمن تبدیل می‌شوند – و خطر واقعی در اینجاست.

بنابراین، چقدر باید استرس را جدی بگیرید؟ تحقیقات نشان می دهد که 75 تا 95 درصد بیماری های انسان به فعال شدن پاسخ استرس مربوط می شود[1]. این یک عدد خیره کننده است.

پس آیا می توانید تصور کنید که یادگیری نحوه مدیریت و کاهش استرس چقدر می تواند تأثیرگذار باشد؟ چقدر سالم تر خواهید بود، چقدر انرژی بیشتری خواهید داشت و چقدر در زندگی خود سازنده تر و پرشورتر خواهید بود؟

در حالی که اکثر مردم به سادگی می پذیرند که استرس بخشی از زندگی این روزها است، حقیقت این است که استرس یک نقطه اوج دارد. در زیر یک آستانه خاص، استرس می تواند در واقع مفید باشد و شما را از منطقه راحتی خود خارج کند و اراده و عزم شما را تقویت کند. اما گذشته از این آستانه، می تواند به شدت مضر باشد.

برای درک بهتر تاثیر استرس بر بدن فیزیکی، بیایید فیزیولوژی پاسخ استرس را بررسی کنیم.

فیزیولوژی استرس

برای درک کامل فیزیولوژی پاسخ استرس و اینکه چگونه می تواند وضعیت شما را به شدت تغییر دهد، درک اینکه چرا این پاسخ در وهله اول ایجاد شد بسیار مهم است.

پاسخ به استرس یکی از قدیمی ترین مکانیسم های بدن انسان است. مدت ها قبل از رشد مغز منطقی و منطقی، مسیرهای عصبی برای مقابله با عوامل استرس زا وجود داشت. چرا؟ زیرا این پاسخ بقای شماست.

اجداد بدوی شما اگر این مکانیسم بقا در جای خود نبود و خوشبختانه همینطور بود، در تاریخ خیلی دور نمی شدند، یا احتمالا امروز اینجا نبودیم.

برخلاف دنیای سرپناهی که امروز در آن زندگی می کنیم، اجداد شما اغلب تهدیدهای واقعی را در آستان خود داشتند. در آن زمان زندگی چندان راحت نبود، چه به شکل یک شکارچی، یک طوفان خروشان یا حتی یک انسان دیگر. توانایی پاسخگویی سریع و کارآمد به یک تهدید، تفاوت بین مرگ و زندگی بود.

متأسفانه، اگرچه ما به اندازه اجدادمان در موقعیت های زندگی یا مرگ قرار نمی گیریم، بدن و مغز ما این پیام را دریافت نکرده است. در نتیجه، وقتی در زندگی روزمره خود احساس استرس می کنید، بدن شما می تواند طوری واکنش نشان دهد که گویی زندگی شما در خطر است.

در پاسخ به استرس دقیقا چه اتفاقی می افتد؟

صرف نظر از موقعیت (فیزیکی، احساسی، شیمیایی)، بدن شما با فعال کردن آمیگدال (منطقه مغز مسئول پاسخ استرس) به یک محرک استرس‌زا پاسخ می‌دهد. آمیگدال سپس به کانالی در بدن شما به نام محور HPA (هیپوتالاموس-هیپوفیز-آدرنال) هشدار می دهد. این باعث ترشح هورمون های استرس از غدد فوق کلیوی شما می شود، از جمله کورتیزول، آدرنالین، اپی نفرین و نوراپی نفرین.[2].

هنگامی که این سیگنال‌های استرس فعال می‌شوند، بدن شما رسماً در واکنش به استرس قرار می‌گیرد که به آن «جنگ یا گریز» نیز می‌گویند.

در این پاسخ، سیستم عصبی سمپاتیک شما فعال می شود، که بدن شما را برای مبارزه یا فرار از هر تهدیدی در محیط شما آماده می کند. در نتیجه ضربان قلب شما افزایش می یابد، تنفس شما سطحی تر می شود، خون شما به اندام شما جریان می یابد، حواس شما تیزتر می شود و ماهیچه های شما فعال تر می شوند. به عبارت دیگر، شما برای مقابله با یک تهدید آماده هستید[3]!

این سیستم فوق العاده پیچیده و به همان اندازه کارآمد است. اگر اینطور نبود، انسان‌ها احتمالاً نمی‌توانستند آنطور که هستند تکامل یابند.

اما مشکل اینجاست. در حالی که اجداد شما هرازگاهی با یک تهدید روبه‌رو می‌شدند، امروز ما هر روز با عوامل استرس‌زا سروکار داریم. اگر مغز ما قادر به قضاوت در مورد شدت یک عامل استرس زا بود، احتمالاً به عقب می‌افتد و واکنش استرس را کاهش می‌داد.

متاسفانه اینطور نیست. در عوض، مغز و بدن شما به استرس‌های روزمره واکنش نشان می‌دهد که انگار یک سناریوی تهدیدکننده زندگی است. همانطور که می توانید تصور کنید، این پس از مدتی تلفات قابل توجهی می گیرد.

تاثیر پایین دست استرس

در چند سال گذشته، محققان شروع به درک عمیق تاثیرات عظیم پاسخ استرس بر بدن فیزیکی کرده‌اند. همانطور که قبلا ذکر شد، گفته می شود 75 تا 90 درصد از همه بیماری ها مربوط به استرس هستند[1].

چگونه یک پاسخ می تواند به طور قابل توجهی بر بدن شما تأثیر بگذارد؟ هنگامی که پاسخ استرس فعال است، انرژی را از سایر سیستم های بدن شما دور می کند. مغز شما می گوید: “خوب، آنها با یک موقعیت تهدید کننده زندگی دست و پنجه نرم می کنند، این زمان برای تمرکز بر سم زدایی یا هضم غذا، خواب یا گردش خون سالم نیست، و مطمئناً زمانی برای تغذیه و تقویت سیستم ایمنی نیست.”

در نتیجه، بدن شما تغییرات عملکردی و ساختاری را تجربه می کند که زمینه را برای عدم تعادل بیشتر فراهم می کند. برخی از نمونه ها عبارتند از[4][5][6]:

  • مشکلات حافظه، یادگیری و عملکرد شناختی کلی به دلیل تغییرات در معماری عصبی.
  • اختلالات گوارشی مانند کولیت، IBS و بیماری کرون به دلیل التهاب در دستگاه گوارش است.
  • سوء جذب مواد مغذی، کاهش ترشحات معده و کاهش اشتها به دلیل اختلال در عملکرد گوارشی.
  • مشکلات مربوط به فشار خون، ضربان قلب و گردش خون ممکن است خطر سکته مغزی و حمله قلبی را به دلیل تغییرات در عملکرد قلبی عروقی افزایش دهد.
  • بیماری های مکرر و افزایش خطر ابتلا به بیماری های مزمن به دلیل سرکوب فعالیت ایمنی.

همانطور که می بینید، تقریباً هر سیستمی در بدن شما زمانی که پاسخ استرس شما فعال است، از جمله سم زدایی، کار را انجام می دهد. و بدترین بخش این است که با ضعیف‌تر شدن این سیستم‌ها، استرس حتی بیشتر روی بدن شما ایجاد می‌کند و در نتیجه اثر گلوله برفی استرس و بیماری ایجاد می‌شود.

چگونه خود را برای استرس کمتر و شادی بیشتر بازسازی کنید

اگر هر یک از علائم بالا (یا همه) با شما طنین انداز شد، وقت آن رسیده که یک سم زدایی عاطفی را در نظر بگیرید.

آیا می دانستید که بیش از 67 درصد از تمام مشکلات سلامت جسمی ناشی از ضربه روحی است؟ وقتی به این موضوع فکر می کنید، حیرت آور است. و یک دلیل بزرگ این است که افراد نمی توانند به اهداف سلامت جسمی خود برسند یا از نظر عاطفی احساس خوبی داشته باشند. استرس عاطفی بدون توجه به آنچه می خواهید با سلامتی خود به دست آورید باید برطرف شود.

به همین دلیل، یکی از مهم ترین سم زدایی هایی که می توانید انجام دهید این است عاطفی سم زدایی.

اما چگونه این کار را انجام می دهید؟ اصلا کجا شروع کنید?

من این را ایجاد کردم برنامه سم زدایی عاطفی برای کمک به شما در مسیریابی فرآیند.

را سم زدایی احساسی Pبرنامه یک نقشه راه جامع برای بهبود یکی از مهم‌ترین و در عین حال اغلب نادیده گرفته‌شده‌ترین حوزه‌های سلامت – شما است عاطفی تندرستی. این بر اساس بیش از یک دهه تحقیق، هزاران مشاوره با مشتریان، و مصاحبه با کارشناسان برجسته در سم زدایی عاطفی و شفا است.

در آن، شما یاد خواهید گرفت:

  • چگونه به سرعت از استرس، احساسات حل نشده و آسیب های گذشته رهایی پیدا کنیم
  • استراتژی های سم زدایی عاطفی اثبات شده
  • اشتباهاتی در پزشکی کاربردی و روانشناسی که بی جهت هزاران دلار برای مردم هزینه دارد
  • ارتباط عمیق بین سلامت عاطفی و جسمی شما
  • چگونه «احساسات گیر کرده» سلامت شما را تضعیف می کند
  • نشانه هایی که نشان می دهد از احساسات به دام افتاده و آسیب های عاطفی رنج می برید
  • یک “استرس” اولیه زندگی که می تواند منجر به کاهش 20 ساله در طول عمر شود و خطر 7 مورد از 10 علت اصلی مرگ را افزایش دهد.
  • عامل خطر عاطفی که زنان 50 درصد بیشتر از مردان در معرض آسیب هستند
  • و خیلی بیشتر!

به اینجا بروید تا یاد بگیرید که چگونه از آن خلاص شوید عاطفی چمدانی که باعث ناراحتی، خستگی و استرس شما می شود.

بردن

استرس مغز شما را در سطح بیولوژیکی تغییر می دهد. این کار شما را واکنش‌پذیرتر می‌کند، توانایی شما برای کنترل احساسات را کاهش می‌دهد، هورمون‌هایتان را از تعادل خارج می‌کند و شما را مستعد ابتلا به اختلالات خلقی، مه مغزی و موارد دیگر می‌کند. هر چه استرس بیشتر ادامه یابد، فرار از حلقه منفی ایجاد شده دشوارتر است.

اما نگران نباشید! شما می توانید از حلقه استرس فرار کنید!

اگر آماده کاوش عمیق هستید و سطح جدیدی از آزادی را در زندگی خود احساس می کنید، من را بررسی کنید برنامه سم زدایی عاطفی امروز سفر عاطفی سم زدایی خود را آغاز کنید. اجازه ندهید استرس شما را از داشتن بهترین، سالم ترین و شادترین زندگی باز دارد!

*این اظهارات توسط FDA بررسی نشده است. را برنامه سم زدایی احساسی برای تشخیص، درمان، درمان یا پیشگیری از هر بیماری در نظر گرفته نشده است.هست در نظر گرفته نشده است که جایگزین هیچ دارویی یا روش درمانی تجویز شده توسط پزشک شما شود.