توانبخشی افراد ناشنوا با دستگاه محرک الکترونیکی ایران‌ساخت


توسط محققان کشور به نتیجه رسید؛

توانبخشی افراد ناشنوا با دستگاه محرک الکترونیکی ایران‌ساخت

محققان یک شرکت دانش‌بنیان موفق به طراحی و تولید دستگاه محرک الکترونیکی برای اعصاب گوش انسان شدند که در راستای توانبخشی افراد ناشنوا بکار گرفته می‌شود.

سمیرا کوشکستانی، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان تولیدکننده تجهیزات پزشکی در زمینه ناشنوایی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره ایده شکل‌گیری و تولید دستگاه‌های «AEF» یا تحریک‌کننده‌های الکترونیکی توضیح داد: این محصول حاصل سَرریز دانش‌فنی ایمپلنت‌های کاشتنی حلزون گوش است که تولید آن حدود دو سال قبل توسط متخصصان شرکت کلید خود و امسال به‌بهره‌برداری رسید.

وی در همین راستا ادامه داد: AEF ها، از طریق تحریک الکترونیکی که در عصب‌های گوش ایجاد می‌کنند، اثرات توانبخشی و تشخیصی را برای فرد ناشنوا به وجود می‌آورند.

این فناور حوزه تجهیزات پزشکی به کاربرد این دستگاه برای دیگر اعضای بدن اشاره کرد و ادامه داد: فاز اول این دستگاه برای گوش و معاینه پزشکی افراد ناشنوا طراحی و تولید شده است، اما تیم متخصص به دنبال توسعه این دستگاه برای حوزه‌های نوروساینس و فیزیوتراپی است.

وی در خصوص نحوه کارکرد تحریک‌کننده‌های الکترونیکی اعصاب گوش توضیح داد: از طریق نرم‌افزاری که طراحی کردیم، نوع پالس‌ها، شکل موج‌ها و شدت آن‌ها قابلیت برنامه‌ریزی دارد و از طریق الکترودها، امواج به ناحیه مشخص بدن، وارد می‌شوند.

این فناورحوزه تجهیزات شنوایی درخصوص نحوه اتصال این دستگاه به بدن بیمار توضیح داد: الکترودها که خروجی این دستگاه هستند به بدن بیمار متصل می‌شوند و امواج الکترونیکی را ایجاد می‌کنند.

کوشکستانی ادامه داد: درحال حاضر محرک‌های تحریک‌کننده‌های الکترونیکی برای وز وز گوش کاربرد دارد.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان از ثبت اختراع این محصول خبر داد و گفت: از آنجایی که دستگاه‌های تحریک‌کننده‌های الکترونیکی دارای کاربرد تشخیص شنوایی هستند، حدود 5سال پیش موفق به اخذ گواهی ثبت اختراع از آمریکا شدند.

وی ادامه داد: این دستگاه‌ها در داخل ایران برای اولین‌بار است که توسط محققان دانش‌بنیان کشور تولید می‌شوند.

کوشکستانی به تجاری‌سازی این محصول دانش‌بنیان اشاره کرد و افزود: درحال حاضر حدود ۳۵ مرکز درمانی و بیمارستان در حوزه شنوایی‌سنجی و بیماری‌های مربوط به گوش از این دستگاه استفاده می‌کنند.



منبع