رئیس کمیته بین المللی المپیک صدمین سال بازی های زمستانی المپیک را جشن گرفت


توماس باخ رئیس IOC صدمین سالگرد اولین بازی های المپیک زمستانی، شامونی 1924، این آخر هفته، در حالی که او در یک روز مراسم رسمی و جشن های فرهنگی در شهر افسانه ای آلپ در پای مون بلان شرکت کرد.

پرزیدنت باخ توسط پرنس آلبرت دوم موناکو عضو کمیته بین المللی المپیک، اریک فورنیه شهردار شامونی مون بلان، آملی اودئا کاسترا وزیر ورزش فرانسه و بازی های المپیک و پارالمپیک و ماری فرانسوا پوترو، معاون رئیس جمهور، به رئیس جمهور باخ پیوستند. کمیته ملی المپیک فرانسه، مسئول پاریس 2024 و برابری جنسیتی – در میان دیگر مقامات محلی و منطقه ای.

100 سال بازی های زمستانی المپیک

این اولین دوره بازی‌های زمستانی به لطف عزم، تعهد و اشتیاق برگزارکنندگان و مردم شامونیکس، موفقیت واقعی در میان مردم و رسانه‌ها در زمان خود بود.

توماس باخ، رئیس کمیته بین‌المللی المپیک، خطاب به جمعیت محلی که در این مراسم گرد هم آمده بودند، گفت: زیبایی کوه‌های شما و جادوی ورزش‌های زمستانی سراسر جهان را تسخیر کرد.

صد سال بعد، بازی‌های Chamonix به الهام بخشیدن به مردم به بهترین شکل ممکن، از طریق برگزاری رویدادی که میراثی پایدار برای نسل‌های آینده به جا گذاشت، ادامه می‌دهد.

وی افزود: «من می‌خواهم به گرمی از شهر شامونی مون بلان، مردم شامونی و شهردار آن، آقای فورنیه تشکر کنم.

از شما برای تداوم این میراث 100 ساله و برای اینکه بسیاری از شهروندان خود را گرد هم آورده اید تا روح المپیک را زنده کنید، سپاسگزارم.»

100 سال بازی های زمستانی المپیک

تعدادی از المپیکی‌های شامونی به جشن‌های صدمین سالگرد پیوستند که با رونمایی از حلقه‌های المپیک در ورودی پارک المپیک به اوج خود رسید.2 پیست یخی مورد استفاده برای بازی های 1924.

در طول این جشن، مهمانان از یک نمایشگاه موقت بازدید کردند. Chamonix 1924: اختراع بازی های المپیک زمستانی، که نگاهی عمیق به سازماندهی اولین بازی های المپیک زمستانی ارائه کرد.

اریک فورنیه، شهردار شامونیکس نیز سنگی را که در بازی‌های 1924 استفاده می‌شد، به رئیس کمیته بین‌المللی المپیک اهدا کرد.

این هدیه تاریخی به مجموعه موزه المپیک در لوزان سوئیس اضافه خواهد شد.

اولین بازی‌های المپیک زمستانی از 25 ژانویه تا 5 فوریه 1924 برگزار شد و 258 ورزشکار از 16 تیم ملی در 16 رشته در 9 رشته ورزشی به رقابت پرداختند: باب‌سواری، اسکی صحرایی، کرلینگ، اسکیت، هاکی روی یخ، گشت نظامی، ترکیبی نوردیک، پرش اسکی و اسکیت سرعت.

این رویداد در ابتدا بخشی جدایی ناپذیر از آن بود بازی های المپیک پاریس 1924، و به عنوان “هفته ورزش های زمستانی هشتم المپیاد” شناخته می شد. در سال 1926، به طور ماسبق به عنوان اولین دوره بازی های المپیک زمستانی شناخته شد.

شامونی 1924 نقطه عطفی در توسعه جنبش المپیک و سکوی پرشی برای رشد استراحتگاه فرانسوی و ورزش زمستانی بود.

این بازی ها شهرت ملی و بین المللی Chamonix را به عنوان یک مقصد گردشگری افزایش داد، که امروزه بیش از هشت میلیون بازدیدکننده یک شبه در هر سال به طور مساوی بین فصل های زمستان و تابستان دارد.

با احتساب اولین دوره، 24 دوره بازی های المپیک زمستانی تاکنون به میزبانی 21 منطقه و 13 کشور برگزار شده است.

طی سال‌ها، آنها به معرفی ورزش‌های زمستانی به مخاطبان بیشتر، برای حرفه‌ای‌ها و آماتورها کمک کرده‌اند و میزبانان خود را به نقشه جهانی استراحتگاه‌ها و مقاصد در سطح جهانی سوق داده‌اند و مزایای گردشگری، اقتصادی و اجتماعی را به ارمغان آورده‌اند.

جشن های صدمین سالگرد آغاز شد “تور پرچم” در فوریه 2023 و با مرحله مونت بلان مشعل المپیک پاریس 2024 در روز المپیک 23 ژوئن 2024 به اوج خود می رسد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تاریخ بازی های المپیک زمستانی، تکامل آنها و میراثی که برای میزبانان خود ایجاد کرده اند، رجوع کنید به اینجا.