اجتناب از خستگی دیجیتال: 5 استراتژی موثر


من با Valerie Stark-McQuillan، متخصص اعصاب و فرمول‌ساز در شرکت سازنده مکمل‌های آدامس، Novomins، صحبت کردم، که استراتژی‌های پیشگیری از «زوال عقل دیجیتال» را روشن می‌کند.

نمی توانید شماره تلفن بهترین دوست خود را بدون نگاه کردن به تلفن خود به خاطر بیاورید؟ در مورد تولد آنها چطور؟ آیا گاهی اوقات فراموش می کنید که در مورد آن چه فکر می کردید؟

والری استارک-مک کویلان

آیا هر بار که نیاز به بیان افکار خود و افزودن مقداری انسجام به ایمیل خود دارید، با ChatGPT تماس می گیرید؟ اگر این به نظر قابل اتکاء به نظر می رسد، ممکن است به وضعیتی به نام «زوال عقل دیجیتال» مبتلا شده باشید.

والری توضیح می‌دهد: «در حالی که این وضعیتی نیست که بتوان آن را از نظر بالینی تشخیص داد، اما علائم ممکن است شبیه تغییرات مغزی باشد که در زوال عقل و اختلالات مرتبط با آن تجربه می‌شود.

همانطور که این تئوری می گوید، تحریک بیش از حد توسط صفحه نمایش های دیجیتال می تواند به رشد مغز آسیب برساند، بنابراین تغییراتی در مغز ایجاد می کند که شبیه به زوال عقل اولیه است.

نشان داده شده است که قرار گرفتن در معرض نمایشگرهای دیجیتال برای بیش از 2 تا 3 ساعت در روز به عملکرد و همچنین ساختار مناطق خاصی از مغز آسیب می رساند.

علائم زوال عقل دیجیتال شامل تضعیف تمرکز، مشکلات حافظه، کاهش IQ و اختلال در تنظیم هیجانی است.

بنابراین، آیا راهی وجود دارد که بتوان از این وضعیت جلوگیری کرد یا معکوس کرد؟ “بله، وجود دارد!

جدای از پاسخ واضح – یعنی کاهش زمان صفحه نمایش – در اینجا 5 استراتژی مبتنی بر علوم اعصاب وجود دارد که از زوال شناختی جلوگیری می کند و سلامت مغز را ارتقا می دهد.

خستگی دیجیتال – 5 راه برای جلوگیری از آن

به طور منظم تمرین کن

ورزش فقط برای بدن نیست. همچنین یک ابزار قدرتمند برای مغز است. مطالعات نشان داده اند که ورزش منظم باعث افزایش انعطاف پذیری عصبی، توانایی مغز برای سازماندهی مجدد و ایجاد اتصالات عصبی جدید می شود.

علاوه بر این، مطالعات مختلف نشان داده اند که ورزش هوازی می تواند اختلالات مغزی را کاهش دهد و خطر زوال عقل را کاهش دهد، بنابراین از مغز شما محافظت می کند.

خواب با کیفیت را در اولویت قرار دهید

بدن شما ممکن است به خواب عمیقی فرو رفته باشد، اما مغز شما در هنگام خواب بیش از حد کار می کند، خاطرات را ایجاد می کند، سموم را پاک می کند و ارتباطات عصبی را ترمیم می کند.

کمبود خواب با کیفیت با زوال شناختی و مشکلات حافظه مرتبط است.

با کم کردن نورها و ایجاد یک برنامه خواب منظم، محیطی مناسب برای خواب ایجاد کنید. مهمتر از همه، اطمینان حاصل کنید که به شدت از نمایشگرهای دیجیتال قبل از خواب اجتناب کنید. حداقل 7 ساعت خواب با کیفیت هر شب را هدف قرار دهید تا مغز خود را شارژ کنید.

در فعالیت هایی شرکت کنید که باعث تحریک ذهنی می شوند

مغز خود را با فعالیت هایی که فراتر از کارهای روتین هستند به چالش بکشید. می‌توانید فعالیت‌های افزایش‌دهنده دوپامین مانند خواندن و گوش دادن به موسیقی را امتحان کنید، اما یک قدم جلوتر بروید و کارهای جدیدی را که حوزه‌های شناختی مختلف را تحریک می‌کنند، ترکیب کنید. هدف این است که مغز خود را درگیر نگه دارید و دائماً یاد بگیرید.

یک زبان جدید یاد بگیرید، یک آلت موسیقی بردارید یا نقاشی را امتحان کنید. سودوکو و پازل های مشابه محرک مغز نیز نشان داده شده است که حافظه را در بزرگسالان بهبود می بخشد.

با این حال، بهتر است از نسخه‌های دیجیتالی این فعالیت‌های تحریک‌کننده ذهن خودداری کنید و در عوض نسخه‌های واقعی را انتخاب کنید که به مهارت‌های حرکتی ظریف نیاز دارند، زیرا کاهش کنترل حرکتی ظریف اغلب با کاهش تولید دوپامین همراه است.

از یک رژیم غذایی تقویت کننده مغز استفاده کنید

تغذیه نقش مهمی در سلامت مغز دارد. مواد مغذی مانند ویتامین ها، پلی فنول های گیاهی و اسیدهای چرب غیراشباع چندگانه (مثلاً امگا-3) از نوروژنز – رشد سلول های جدید مغزی – پشتیبانی می کنند.

بنابراین، برای سلامت مغز، مقدار زیادی میوه، سبزیجات و ماهی های چرب را در وعده های غذایی خود بگنجانید.

تنوع و بافت غذا نیز نقش مهمی در نوروژنز دارد. یک مطالعه نشان داد که غذای نرم نوروژنز را مختل می کند در حالی که غذای سفت آن را تحریک می کند.

همچنین یک مکمل تقویت کننده مغز با قارچ یال شیر را در نظر بگیرید که ثابت شده است با تحریک عوامل نوروتروفیک مانند فاکتور رشد عصبی (NGF) سلامت مغز را ارتقا می دهد.

آدامس Lion’s Mane از Novomins با 2000 میلی گرم یال شیر با قدرت بالا و همچنین ید برای عملکرد شناختی و ویتامین های B6 و B12 برای کاهش خستگی و خستگی تزریق می شود.

مراقبه ذهن آگاهی را تمرین کنید

در دنیای حواس‌پرتی‌های مداوم، تمرکز حواس، دکمه تنظیم مجدد مغز است که بیش از حد تحریک شده است.

تحقیقات علمی نشان می دهد که مراقبه ذهن آگاهی می تواند حافظه، تمرکز و پردازش احساسات را بهبود بخشد.

یکی از بهترین راه‌ها برای ایجاد مدیتیشن ذهن‌آگاهی در روال خود، گذراندن یک دوره ۸ هفته‌ای در درمان شناختی مبتنی بر ذهن‌آگاهی (MBCT) است.