قدرت آداپتوژن ها را آزاد کنید


توسط لندا موری
سردبیر ارشد

به عنوان ورزشکار، همه ما اهمیت انطباق با اضافه بار پیشرونده ای را که برای تقویت و ساخت ماهیچه های خود به بدن خود وارد می کنیم، می دانیم. ما اغلب همه مکانیسم‌هایی را که بدنمان در طول جلسات تمرینی طاقت‌فرسا در طول سال از آن عبور می‌کند، بدیهی می‌دانیم. تمام این تمرینات استرس زیادی را به بدن و ذهن ما وارد می کند. به عنوان یک برنده 8 بار خانم المپیا، من به خوبی می دانم که چنین کاری می تواند بر فیزیولوژی ما تأثیر بگذارد! در دوران بازنشستگی از مسابقات، تعهدم به تمرین و همچنین ترویج بدنسازی زنان با بال‌های قدرت، مرا دائماً در حرکت نگه می‌دارد. سعی می‌کنم یک رژیم غذایی تمیز داشته باشم، به درستی تمرین کنم و از مکمل‌های غذایی استفاده کنم تا از استرس و خستگی (هم از نظر ذهنی و هم از نظر جسمی) محافظت کنم که می‌تواند باعث خستگی و فرسودگی شغلی شود.

ADAPTOGENS = گیاهانی که به بدن کمک می کنند تا با استرس سازگار شود. آداپتوژن ها در طب سنتی چینی و آیورودا سابقه طولانی دارند.

  • افزایش توانایی بدن برای مقابله با استرس های داخلی و خارجی.
  • افزایش ظرفیت کار و عملکرد ذهنی بدن در طول فعالیت های استرس زا.
  • اثر متعادل کننده ای بر عملکردهای بدن دارد.
  • کمک به کاهش سطح کورتیزول بالا که کاتابولیک است و می تواند باعث خستگی آدرنال شود.

1) آشواگاندا

آشواگاندا با تقویت عملکرد آدرنال، متعادل کردن هورمون های استرس، تقویت عملکرد تیروئید، آرام کردن ذهن، تسکین اضطراب و افزایش انرژی به بدن کمک می کند تا با استرس مقابله کند. آشواگاندا استرس داخلی مزمن ناشی از خستگی آدرنال را کاهش می دهد. آشواگاندا به کاهش التهاب، کاهش فشار خون و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند! این گیاه برای سلامت مغز بسیار مفید است. حافظه، عملکرد شناختی را بهبود می بخشد و حتی می تواند علائم افسردگی را کاهش دهد.

2) رودیولا

رودیولا به کاهش سطح کورتیزول کمک می کند. کورتیزول هورمون استرس اولیه ما است و در دوره‌های استرس شدید روحی و جسمی (جنگ یا فرار) ترشح می‌شود. کورتیزول کاتابولیک است و سطوح بیش از حد آن می تواند از بافت عضلانی تغذیه کند. رودیولا با کاهش سطح کورتیزول و اثرات مخرب کاتابولیک ناشی از این هورمون به عنوان بافر کورتیزول عمل می کند. رودیولا اثر ضد خستگی دارد، مه مغزی را کاهش می دهد و عملکرد ذهنی و تمرکز را در دوره های استرس افزایش می دهد. این گیاه برای کنترل قند خون مفید است و به کسانی که از دیابت رنج می برند کمک می کند.

لندا موری

3) ریحان مقدس

ریحان مقدس در هند به عنوان یک مکمل ضد پیری شناخته شده است. اثرات تقویت کننده شناختی، بهبود زمان واکنش، کاهش فشار خون، بهبود شرایط پوستی، تقویت سیستم ایمنی و بهبود پاسخ استرس به مواد شیمیایی گیاهی موجود در ریحان مقدس نسبت داده می شود.

4) MACA

ماکا یک آداپتوژن و یک ابر غذای همه در یک است. ماکا حاوی فلاونوئیدهایی است که می تواند انرژی شما را بهبود بخشد. سرشار از فیبر، پروتئین، مواد معدنی و اسیدهای آمینه است. این به بهبود میل جنسی، باروری، خلق و خو و علائم خستگی آدرنال کمک می کند.

5) جینسنگ PANAX

جینسینگ Panax به عنوان قوی ترین آداپتوژن از خانواده جینسنگ در نظر گرفته می شود. جینسینگ Panax دارای خواص ضد استرس و آنتی اکسیدانی قابل توجهی است. این جینسینگ باعث بهبود خلق و خو، عملکرد ذهنی و افزایش آرامش می شود. جینسینگ Panax برای تقویت سیستم ایمنی بدن و افزایش انرژی شما شناخته شده است.

گیاهان آداپتاژن هزاران سال است که وجود داشته اند زیرا کار می کنند. من از آنها در طول پیگیری خود برای کسب 8 عنوان Ms Olympia استفاده کرده ام و همچنان از آنها به عنوان یک مروج پر مشغله بدنسازی زنان همراه با بال های قدرت استفاده می کنم. استرس مزمن، خستگی، همگی می توانند منجر به فرسودگی شوند. من هرگز کسی نبوده ام که در حاشیه بنشینم و زندگی را از کنارم ببینم. آداپتوژن ها یکی از ابزارهایی هستند که برای کمک به مدیریت سطح استرس خود استفاده می کنم.