سندرم متابولیک در مقابل مقاومت متابولیک در مقابل متابولیسم آهسته


سندرم متابولیکمقاومت متابولیک، سندرم متابولیک، متابولیسم کند…

این اصطلاحات اغلب به عنوان نشانه هایی برای سبک زندگی کم کربوهیدرات و کتو ذکر می شوند. اما در واقع به چه معنا هستند؟

بیایید این اصطلاحات را با جزئیات بیشتری بررسی کنیم – و در نظر بگیریم که آیا درک آنها واقعاً می تواند به تلاش های کاهش وزن شما کمک کند.

سندرم متابولیک

سندرم متابولیک یک اصطلاح پزشکی است

این یک وضعیت سلامت واقعی را توصیف می کند که خطرات قابل توجهی دارد. این بسیار جدی تر از تصور مبهم “متابولیسم آهسته” است.

سندرم متابولیک گروهی از علائم شامل دیابت/پیش دیابت، فشار خون بالا و چاقی را در بر می گیرد. تمایل به مقاومت به انسولین، التهاب و سطوح بالای تری گلیسیرید وجود دارد. خطر ابتلا به بیماری های قلبی، سکته و لخته شدن خون را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.

مطالعات اخیر نشان می دهد که بسیاری از این علائم به مصرف زیاد کربوهیدرات مربوط می شود. صرفاً حذف شکر و سایر کربوهیدرات های تصفیه شده تفاوت زیادی ایجاد می کند.

همچنین شواهد حکایتی زیادی وجود دارد که رژیم غذایی سخت کتو بهترین راه برای مقابله با سندرم متابولیک است. با کمک به کاهش وزن افراد، بیشتر علائم را برطرف می کند. همچنین قند خون را کاهش می دهد، التهاب و سطح تری گلیسیرید را کاهش می دهد.

برخی از افراد نیز از طریق رویکرد Zero-Carb/Carnivore این وضعیت را با موفقیت مدیریت کرده اند.

مقاومت متابولیک

مقاومت متابولیک اصطلاحی است که دکتر اتکینز در کتاب اصلی رژیم غذایی اتکینز ابداع کرده است. او از آن برای توضیح اینکه چرا کاهش وزن برای برخی افراد بسیار دشوار است استفاده کرد.

به گفته دکتر اتکینز، ارتباطی با مقاومت بالا به انسولین و تری گلیسیرید بالا وجود دارد – درست مانند سندرم متابولیک. اما او همچنین به استفاده از داروهای تجویزی (به ویژه داروهای مرتبط با هورمون)، کم کاری تیروئید و رشد بیش از حد باکتری های مخمر اشاره کرد. کاندیدا آلبیکنس در روده

دکتر اتکینز مکمل ها را برای مبارزه با مقاومت متابولیک، در درجه اول توصیه می کند کوآنزیم Q10 و ال کارنیتین.

او همچنین به شدت توصیه کرد که با پزشکان خود برای تنظیم مجدد داروهای مورد نیاز همکاری کنید. یا حداقل راه هایی برای مقابله با عوارض جانبی منفی آنها پیدا کنید.

رشد بیش از حد کاندیدا

کاندیدا یک مورد جالب است. این فقط یکی از صدها باکتری است که در دستگاه گوارش ما زندگی می کند. اما با شکر رشد می کند.

اگر رژیم غذایی شما سرشار از قند باشد، کاندیدا می تواند بر سایر باکتری ها غلبه کند و بر فلور روده شما تسلط یابد. هر چه بیشتر رشد کند به قند بیشتری نیاز دارد. این می تواند منجر به میل شدید واقعی به شکر شود – همه به خاطر تغذیه بیش از حد کاندیدا!

بهترین راه برای مدیریت کاندیدا این است که شکر و کربوهیدرات های تصفیه شده را حذف کنید – که به هر حال اگر از کتو استفاده می کنید این کار را انجام می دهید. پروبیوتیک ها و غذاهای تخمیر شده (مانند ماست زنده، کفیر، کومبوچا، کلم ترش) می توانند به بازگرداندن تعادل سالم روده کمک کنند.

تمرین مقاومتی متابولیک

هنگامی که به دنبال موادی در مورد مقاومت متابولیک می گشتم، با واژه مهم دیگری روبرو شدم – “آموزش مقاومت متابولیک” یا MRT.

این نوع خاصی از ورزش با شدت بالا را توصیف می کند که ممکن است برای متابولیسم شما مفید باشد یا نباشد. بدون شک ورزش مفید است. اما هیئت منصفه هنوز در مورد نوع بهینه، به ویژه در مورد تعادل هورمونی، صحبت نمی کند.

متابولیسم کند

متابولیسم کند یک اصطلاح پزشکی نیست. اکثر مردم فقط از آن به روشی بسیار مبهم استفاده می کنند تا مشکلات کاهش وزن را توصیف کنند.

درست است که کاهش وزن برای برخی از ما دشوارتر از دیگران است. به عوامل زیادی بستگی دارد. اینها شامل سن، جنسیت، ژنتیک، ترکیب بدن، سطح فعالیت و بسیاری موارد دیگر است.

برخی از این عوامل، مانند سن، خارج از کنترل ما هستند. اما هنوز کارهای زیادی وجود دارد که می توانید برای “سرعت بخشیدن” به متابولیسم خود انجام دهید.

تمرینات قدرتی، ورزش HIIT، رژیم غذایی کم کربوهیدرات و مکمل های هدفمند می توانند تفاوت زیادی ایجاد کنند.

پست مرتبط: چگونه متابولیسم کند را تسریع کنیم؟

خلاصه

برخی از عوامل سلامتی – مانند مقاومت بالا به انسولین، التهاب، عدم تعادل هورمونی و مشکلات فلور روده – می توانند بر متابولیسم شما تأثیر بگذارند.

اگر برخی از این مشکلات را دارید، ممکن است کاهش وزن برای شما بسیار دشوار باشد. آنهایی از ما که به سطح سندرم متابولیک می رسند نیز از خطر بسیار بالاتری برای بیماری جدی رنج می برند.

اما شما می توانید این وضعیت را با حذف قند و پیروی از یک رژیم کم کربوهیدرات مانند کتو یا اتکینز بهبود بخشید. ورزش با تاثیر بالا نیز بسیار مفید است.

در نهایت، داروهای تجویزی، مکمل ها و هرگونه عدم تعادل احتمالی در هورمون ها و فلور روده خود را با پزشک خود در میان بگذارید.

هر سوالی دارید؟

لطفا در نظرات زیر فریاد بزنید.

مقاومت متابولیک