رولیک نوار نقاله چیست؟ – مخبران


رولیک ها (Rollers) و یا غلتک های متحرک اجزای استوانه‌ای شکلی هستند که اقلام را از طریق نوار نقاله یا سیستم کانوایر انتقال می‌دهند و به نوعی اصلی‌ترین اجزای این سیستم به شمار می‌روند.این قطعات که در نوار نقاله استفاده می‌شوند در زمان، فضا و انرژی و به کل سیستم کمک می کنند.این ابزارها از طریق اتصال مستقیم به موتور حرکت چرخشی خودشان را آغاز می‌کنند؛ موتورهای الکتریکی متصل به رولیک باعث چرخش آن شده و در نهایت رولیک‌هایی که به نوار نقاله متصل هستند باعث حرکت آن می‌شوند.

همچنین این امکان وجود دارد که این قطعات را طوری کنار هم قرار داد تا بدون نیاز به تسمه یا نوار نقاله امکان حرکت اجسام بر روی آن‌ها وجود داشته باشد.این نوع از نوار نقاله ها که از کنار هم قرار گرفتن رولیک‌ها به وجود می‌آیند بیشتر در صنایع حمل و نقل بار مانند پست استفاده می‌شوند.شاید برایتان جالب باشد که این قطعات علاوه بر استفاده در نوار نقاله و انتقال اجسام کاربردهای دیگری هم دارد.

از این قطعات در صنعت چاپ هم مورد استفاده قرار می گیرد. برخی رولیک های نازک در چاپگرهای صنعتی هم استفاده می‌شود.اگر بخواهیم به تاریخچه نوارهای غلتان برگردیم شاید عینی تری آن استفاده از این روش در اهرام مصر بوده است، اما شکل امروزی این نوار نقاله‌ها به قرن ۲۰ بر می‌گردد.شکل امروزی نوار نقاله‌ را می‌توان در سال 1908 یافت، جایی که Hymle Goddard از شرکت لوگان اولین نوار نقاله غلطکی را اختراع کرد و پس از آن بود که این ابزار جای خود را در بسیاری از صنایع مانند کشاورزی، معدن و حمل و نقل باز کرد.

امروزه ادغام فناوری های جدید و مدرن در نوار نقاله باعث شده که استفاده از این ابزار صرفه جویی بسیار زیادی را هم در زمان و هم در فضای اشغال شده به وجود آورد.اما به سراغ رولیک ها برویم استفاده از این قطعات متحرک که با کنترل الکتریکی به مرور زمان جایگزین شفت لاین ها شدند.دستگاه‌های شفت لاین ها (Lineshaft ) با گذشت زمان کنار رفتند و جای خود را به سیستم ها و دستگاهای رولیک دادند.

انواع رولیک

با توجه به محبوبیت نوار نقاله ها در صنایع مختلف رولیک‌های متنوعی هم تولید و به بازار عرضه شد.

MDR ها:

این نوع از رولیک ها موتور الکتریکی داخلی دارند که در داخل این سیلندرها (قسمت های استوانه‌ای شکل) جای گرفته اند. MDR ها کنترل دقیقی بر روی حرکت دارند و بییشترین بهروه وری را در میان سایر رولرها ارائه می‌دهند.

رولیک درایو (Drive):

انتقال منابع با افزایش سرعت و حداقل مصرف انرژی از جمله ویژگی‌های این رولیک است.

رولیک های ضربه‌ای:

این قطعات طوری طراحی شده اند که ضربه ها را به راحتی جذب می‌کنند، پوشش این رولیک ها حلقه های پلاستیکی است که مانع از ضربه و آسیب به هسته و خود قطعه می‌شود.

این نوع رولیک ها عموما در نوار نقاله و در مکان هایی که ریزش و قطعات روی تسمه نقاله است استفاده می‌شود.

رولیک Troughing:

این نوع رولیک به صورت خم شده و شکسته بر زیر تسمه نقاله نصب می‌شوند و مانع از ریختن مواد بر روی تسمه نقاله می‌شود.

رولیک فلزی Metal Roller

این نوع رولیک از جنس فلز ساخته شده است و بستگی به نوع استفاده جنس آن می‌تواند آهن ساده، آلومینیوم یا استیل باشد.

رولیک پلیمری:

رولیک های پلیمری جنسشان از پلی اورتان یا تلفون است و نزدیک به ۵۰ درصد سبک تر از رولیک های معمولی هستند.سبک بودن این مدل باعث می‌شود که مصرف انرژی به شدت پایین بیاید.از دیگر ویژگی‌های رولیک‌های پلیمری سطح پایین سایش و خوردگی آن است.

توری سرندی فولادی

توری سرندی شباهت ظاهری به توری پرسی دارد اما سرند چشمه های ریز تر و از فولاد ضد سایش ساخته شده که در مقابل سائیدگی نقطه تحمل بسیار بالائی دارد، بعد از بافته شدن مفتول ها، فضاهای خالی ایجاد میشود که به این فضاهای خالی چشمه میگویند. وجود چشمه ها، باعث ایجاد انعطاف پذیری در توری میشود و میتوان به عنوان صافی و غربالگر از توری استفاده کرد. اگر مفتول های استفاده شده در توری، موج دار باشد، مقاومت توری و یکنواختی چشمه ها را افزاش میدهد.

رولیک پرسی یا معمولی

این رول یکی از قدیمی‌ترین و متداول‌ترین رولیک های در این صنعت است.رولیک های پرسی با توجه به قدمت و کاربردشان ابعاد و جنس‌های متفاوتی مانند گالوانیزه، آهن و استیل دارد.

خصوصیات و مشخصات فنی یک رولیک

برای انتخاب یک رولیک متناسب با کارتان می‌بایست ملاحضات زیر را در نظر داشته باشید:

  • وزن و شکل فیزیکی بار
  • ابعاد دستگاه و حداکثر ظرفیت تحمل
  • سرعت مورد نظر برای بارگیری، حمل و نقل و تغذیه جسم بر روی غلطک ها
  • دمای عملیاتی محیط
  • قرار گرفتن در معرض آب، روغن های طبیعی، ازن و مایعات پایه فنی
  • سطح فرسایش و سایش سطح مورد انتظار

کابرد رولیک

رولیک ها در بسیاری از صنایع کاربرد دارند که در ادامه به چندین صنعت اشاره می‌کنیم.

  • قطعات مونتاژ هوا و فضا
  • تجهیزات کشاورزی
  • تولید کالاهای مصرفی مانند کارخانه های روغن، آب معدنی و …
  • الکترونیک
  • صنایع مرتبط با غذا
  • صنایع تجهزیات پزشکی
  • داروسازی
  • لیبل یا برچسب زدن
  • لجستیک یا حمل و نقل
  • معدن
  • چاپ و پرس
  • صنایع بسته بندی
  • کاغذ
  • صنعت چوب

نوار نقاله

رولیک نوار نقاله یکی از کاربردی ترین دستگاه ها برای حمل و نقل محصولات مختلف می باشد، و اغلب از این دستگاه در کارخانه ها استفاده می شود. امروزه نقاله ها ابزار بسیار مهمی می باشد، و بخش لاینفک مراحل مختلف تولید، استخراج، فرآوری، مونتاژ و… می باشند. شما می توانید با استفاده از نقاله کالاها و محصولات را به صورت مکانیکی، مطمئن، پیوسته و در زمان مشخص منتقل شوند، و به خاطر این که فرآیند تولید هر محصول از قسمت هاى مختلفى تشکیل شده است، و مواد اولیه آن باید مسافتی را بین ایستگاه های مختلف طی کند، و از بخش های مختلف یک واحد تولیدى عبور کند، تا پس از پردازش و انجام عملیات بر روى آن به محصول نهایى تبدیل شود، کاربرد نوارهای نقاله اهمیت پیدا می کند.

  • نوار نقاله تسمه ای
  • نوار نقاله پیاله ای
  • نوار نقاله صفحه دار
  • نوار نقاله بازوئی
  • نوار نقاله زنجیری
  • نوار نقاله غلطکی
  • نوار نقاله پیچشی
  • نوار نقاله انعطاف پذیر

اصول کار تسمه نقاله به چه صورتی می باشد؟

اصول کار تسمه نقاله به این صورت می باشد، که بر حرکت و جا به جایی در یک مسیر تعیین شده می باشد. اغلب نوارنقاله ها متشکل از یک نوار یا تسمه مدار بسته، دو یا چند غلطک و یک منبع انرژی می باشند. نیروی حاصل از کار منبع انرژی، غلطک های نوار نقاله را به حرکت درآورده، و سبب حرکت ممتد تسمه می شود. به این ترتیب فرآیند جابجایی و انتقال در یک مسیر پیش بینی شده انجام می شود.

نوار نقاله چگونه کار می کند؟

عملکرد نوار نقاله صنعتی پیچیده و سخت نیست، در دستگاه نوار نقاله تسمه به دور غلطک های محرک و متحرک قرار گرفته و با گردش آن ها حرکت می کند. غلطک محرک غلطکی می باشد، که به موتور کانوایر وصل شده است. زمانی که موتور نوار نقاله بارگیری کار خود را آغاز می کند، غلطک محرک به گردش در می آید، و نوار یا تسمه را به حرکت در می آورد. غلطک متحرک که در سمت دیگر نوار نقاله قرار دارد، با حرکت تسمه شروع به چرخیدن کرده، و برگشت نوار را در جهت مخالف تسهیل می‌ کند. به همین ترتیب می‌ توان کالا یا مواد را بر روی نوار نقاله قرار داده، و آن را از یک محل به محلی دیگر منتقل می شود.

دستگاه ماسه ساز دو طرفه

دستگاه ماسه ساز دو طرفه برای خرد کردن سنگ های کوهی و سنگ های نرم مناسب است . سایز مناسب برای ورودی این دستگاه بین صفر تا 150 میلیمتر می باشد . و سایز محصول خروجی دستگاه ماسه ساز دو طرفه بین صفر تا 8 میلیمتر می باشد . میزان بار مفید دستگاه ماسه ساز دوطرفه 60 تن در ساعت می باشد .

روتور دستگاه کوبیت ماسه ساز دو طرفه دارای 4 تیرک از پره های ضد سایش با ضخامت 60 میلیمتر ساخته می شود ، که به دلیل وزن کافی و بالانس مناسب ، دستگاه راندمان بالایی را ارائه می دهد . انواع مشابه این دستگاه با 3 تیرک ساخته می شود .

تفاوت ماسه ساز دو طرفه با دیگر دستگاه های ماسه ساز ( مانند ماسه ساز هیدروکنی که از منتل 2 و کانکیو 2 یا 4 و 2 استفاده می کنن ) تولید بسیار بیشتر است . به صورتی که دستگاه ماسه ساز دو طرفه همانگونه که در بالا ذکر شد در هر ساعت 60 تن بار خروجی می دهد در صورتی که دیگر دستگاه های ماسه سار 20 تا 25 تن بار تحویل می دهند .

تفاوت دیگر در اندازه بار ورودی می باشد . در سایر دستگاه ها مانند هیدروکن حداکثر اندازه بار ورودی 7 سانتیمتر می باشد در صورتی که بار ورودی دستگاه ماسه ساز دو طرفه حداکثر تا 15 سانتیمتر می باشد .

یکی دیگر از محاسن دستگاه ماسه ساز دوطرفه نصب به سایر ماسه سازها این است که شما نمتوانید بار خیس به دیگر دستگاه های ماسه ساز وارد کنید این کار باعث خفه شدن دستگاه یا بریدن شفت دستگاه می شود در صورتی که شما در دستگاه ماسه ساز دوطرفه این محدودیت را ندارید.

از مزیت های این دستگاه می توان به این نکته اشاره کرد که شما میتوانید یک روز از یک طرف دستگاه استفاده کنید و روز دیگر از طرف دیگر دستگاه که این امر باعث پایین امدن شدید استهلاک دستگاه شده و کارایی دستگاه را افزایش می دهد .



منبع