بهترین زمان کود دهی درخت گردو


مقدمه ای بر بهترین زمان کود دهی درخت گردو:

مهمترین موضوعی که همیشه در کنار عملیات کود دهی مطرح، زمان انجام این کار می باشد. در واقع برای کود دهی اصولی سه موضوع، زمان کود دهی، میزان کود و نوع مناسب کود اهمیت دارد. به طور مثال اگر درخت گردو نیازمند کود های نیتروژن، فسفر و پتاسیم ما مجاز به استفاده از این کود ها در هر زمانی نیستیم. با توجه به این نکات برای بسیاری از باغداران، بهترین زمان کود دهی درخت گردو اهمیت پیدا می کند.

در واقع کود دهی کیفیت محصول و توانمندی گیاه را برای مقاومت در برابر شرایط نامناسب محیطی تعیین می کند. گیاه موجود زنده ای که بخشی اساسی غذای خود را از خاک تامین می کند. خاک نیز به وسیله انواع کود های شیمیایی، حیوانی و ارگانیک غنی می شود. یکی از عوامل بسیار موثر در تولید گردو های توپر و درشت روش کود دهی می باشد. بنابراین برای افزایش معلومات خود درباره بهترین زمان کود دهی درخت گردو، همچنان در ادامه با ما باشید.

بهترین کود برای درخت گردو | بهترین کود برای سفید شدن مغز گردوبهترین کود برای درخت گردو | بهترین کود برای سفید شدن مغز گردو

بهترین زمان کود دهی درخت گردو چه موقع می باشد؟

در واقع بهترین زمان بر اساس نیاز خاک درختان گردو قابل تشخیص می باشد. توجه کنید که افزودن عناصری که درخت از آن بی نیاز منجر به واکنش های منفی از جمله سوختگی برگ ها می شود. درخت یک موجود زنده و درست مثل انسان در صورت مصرف غذای اضافه بیمار خواهد شد. اما مصرف به اندازه کود یا مواد مغذی، باعث افزایش قوا و مقاومت درخت در برابر بیماری ها می شود.

ما برای تعیین زمان مناسب کود دهی باید حتما از نظر یک متخصص استفاده نماییم. چه بسا در سال های ابتدایی با توجه به میزان نیاز درخت و شرایط خاک، کود دهی لازم نباشد. معمولا زمان کود دهی درختان گردو و دیگر گونه های میوه از دو سالگی به بعد می باشد. اما در سال های ابتدایی مواظبت های دیگر از درخت نظیر آبیاری و بهبود وضعیت خاک اهمیت دارد.

انواع نهال گردو پر طرفدار در دنیا:

گردو از جمله گیاهانی است که قابلیت پیوند زدن داشته و همین عامل، باعث پیدایش بیش از 15 گونه مختلف از این گیاه در سراسر جهان شده، و این امکان را برای کشاورزان فراهم کرده است که با توجه به شرایط آب و هوایی محیط کشت، سرمایه‌گذاری اولیه و شرایط مورد نیاز گیاه، انتخاب مناسبی برای شروع یک سرمایه‌ گذاری بلند مدت و پر بازده داشته باشند. لازم است که به بهترین زمان کود دهی درخت گردو، بیش از پیش توجه داشته باشید. ارقام گوناگون نهال گردو عبارتند از:

  • نهال‌ های گردو پکان و سانلند (مناسب کاشت در آب و هوای گرم)
  • نهال‌ های گردو ژنوتیپ برتر، (مناسب کاشت در مناطق معتدل)
  • نهال‌ های گردو چندلر،‌هارتلی و پدرو (مناسب کاشت در آب و هوای نسبتاً سردسیر)
  • نهال ‌های گردو فرنور، اسرائیلی، کانادایی و خوشه ای (مناسب کاشت در مناطق سردسیر)
  • و انواع دیگر نهال شامل لارا، پاریزین، هاروارد، سجنو، شیلی ..

شما می توانید جهت مشاهده لیست 17 رقم نهال گردو پر بار و خرید اینترنتی نهال گردو؛ به سایت گلرنگ نوین مراجعه نمایید.

افزایش باردهی درخت گردو:

برای دستیابی به بیشترین میزان باردهی، درختان به مراقبت و رسیدگی درست و به موقع نیاز دارند؛ که با رعایت عوامل زیر قابل انجام است چرا که در کنار بهترین زمان کود دهی درخت گردو، این گونه به عوامل دیگری نیز نیازمند است:

·         آماده‌ سازی خاک:

برای کاشت نهال گردو، مناسب ‌ترین خاک، مخلوطی از خاک شنی، لومی‌و رسی است؛ به‌صورتی که خاک زیرین که در حقیقت محل رشد ریشه‌های درخت خواهد بود سفت و کلوخی نبوده و به‌راحتی فضای رشد را برای ‌آن‌ها فراهم کند. به علاوه pH نیز تأثیر به سزایی در میزان جذب مواد معدنی خواهد داشت بنابراین سعی کنید pH  خاک را در حدود 7-6 نگه دارید.

·         فاصله کاشت مناسب:

فاصله کاشت، نقش تعیین‌کننده‌ای در جذب کافی نور خورشید و مواد معدنی داشته و شرایط رشد مناسب را برای همه درختان یک باغ گردو فراهم می‌کند. با رعایت فاصله کاشت نیز در زمان کود دهی درخت گردو، از نتیجه خوبی برخوردار می شوید. کارشناسان سازگار ترین فاصله برای کشت درختان گردو را 7 متر در 7 متر گزارش کرده اند.

·         هرس به موقع و صحیح:

هرس نه تنها رشد درخت را بهبود می‌بخشد، بلکه شرایط کنترل باردهی را نیز فراهم می‌کند. درختی که به درستی هرس شود تا 2 برابر باردهی بیشتری نیز خواهد داشت. با انجام درست و به موقع آن و همچنین با در نظر گرفتن بهترین زمان کود دهی درخت گردو، به بالاترین بازدهی خواهید رسید. هرس جامی شکل با محور تغییر می یابد، مناسب ترین حالت هرس برای درختان گردو است.

·         سمپاشی درختان گردو:

باردهی بهتر و با کیفیت بالاتر درختان گردو، به سمپاشی نیاز دارد و بهتر است این فرایند پس از گذشت فصل سرما و قبل از متورم شدن و جوانه زدن گیاهان باشد. بنابراین در صورتی که بلافاصله آبیاری صورت نگرفته و بارندگی رخ ندهد، بهترین نتیجه را از سمپاشی خواهید گرفت.

·         آبیاری کافی:

بخش زیادی از نیاز باغات گردو به آب، معمولاً به واسطه ی بارش ‌های سالانه تامین شده و مابقی به روش های رایجی همچون ابیاری قطره ‌ای، ابیاری تحت فشار، ابیاری حوضچه‌ ای و یا کرتی قابل انجام است. باید دقت داشته باشید که برای کسب بهترین نتیجه، باید به دو عملگر کیفیت و کمیت آن مورد استفاده در آبیاری، دقت کنید تا در زمان کود دهی درخت گردو، نیز نتیجه ی عکس نگیرید.

·         کود دهی در بهترین زمان:

برای تعیین بهترین زمان کود دهی درخت گردو، همچنین مناسب ترین ترکیبات آن، بهترین روش آزمایش خاک است. به این ترتیب با دانستن نوع و میزان مواد معدنی موجود در خاک، می‌توانید کود مکمل مناسب خاک را برای تقویت تغذیه باغستان خود، انتخاب کنید.

بهترین زمان کود دهی درخت گردو بر اساس مراحل رشد:

درخت برای رشد و باردهی در طول سال مراحل جوانه زنی، گلدهی، میوه دهی، برداشت و خواب را طی می کند. در هر یک از این مرحله ها گیاه برای گذر از فرآیند رشد خود به عناصر خاصی احتیاج دارد. این عناصر را قبل از شروع هر مرحله از رشد از طریق کود دهی تامین می کنیم. در واقع ما باید نیاز درخت و قدرت آن را طی فرآیند رشد به طور مرتب بررسی و در صورت نیاز اقدام کنیم.

بنابراین شما در زمان کود دهی درخت گردو بر اساس مرحله جاری رشد، کود مناسب را خریداری می کنید. با توجه به اهمیت آگاهی باغداران نسبت به این موضوع در ادامه به بررسی هریک از مراحل رشد درخت گردو می پردازیم.

بهار بهترین زمان کود دهی درختان گردو برای شروع رشد:

مهمترین زمان کوددهی دقیقا قبل از زمان جوانه زنی و شروع رشد درخت در فصل جدید می باشد. این زمان معمولا انتهای زمستان و یا اوایل بهار بر حسب زمان تورم جوانه ها تعیین می شود. در این مقطع ما از کود هایی که زمینه ساز افزایش قدرت رویش درخت استفاده می کنیم. از مهمترین آنها کود ازت یا همان نیتروژن که شکل گیری جوانه ها، برگ، شاخه، ریشه و غیره را ممکن می کند.

بعد از جوانه زنی در فصل بهار حالا نوبت به کود دهی  درخت گردو برای گلدهی می رسد. در این مرحله عناصر پتاسیم و فسفر بیشترین نقش را در تقویت درخت برای شکوفه زایی دارند. در صورت عدم افزودن مجموعه کود های نیتروژن، پتاسیم و فسفر پیش از جوانه زنی، در این موقع از سال حتما اقدام کنید. بهترین زمان کود دهی درخت گردو با استفاده از مجموعه کامل NPK در فصل بهار و رشد درختان می باشد.

از آنجایی که گلدهی مهمترین مرحله رشد، انجام هر گونه اقدامی در این زمان موجب نابودی گل ها می شود. از همین جهت بدترین زمان کود دهی درختان گردو، فصل شکوفه دهی می باشد.

کود دهی درخت گردو در تابستان و فصل میوه دهی:

بعد از ریزش به موقع گل ها در اوایل تابستان حالا به مرحله تولید میوه ها نزدیک می شویم. به این جهت افزودن عناصر کمک کننده به تولید و حفظ میوه، نیاز می شود. در این مقطع استفاده از کود نیترات کلسیم و کود های فسفر دار توصیه می شود. کلسیم و نیتروژن برای افزایش قوام گردو در زمان شکل گیری و انبار داری لازم خواهد شد. فسفر نیز برای افزایش میوه ها در این زمان با استفاده از کود هایی نظیر فسفات تریپل نیاز می شود.

بهترین زمان کود دهی درخت گردو برای ذخیره غذایی:

درخت در زمستان و موقع خواب از ذخایر کربوهیدرات خود بهره می برد. همچنین ذخایر غذایی در اوایل فصل بهار، کمک به جوانه زنی و گلدهی می کند. در طول فصل برداشت و تولید میوه، درخت اندوخته غذایی خود را صرف تولید میوه ها می کند. بعد از برداشت، گیاه شروع به ذخیره مواد مغذی باقی مانده موجود در تمام قسمت های درخت می کند. بنابراین برای افزایش میزان ذخیره غذایی بهترین زمان کود دهی درختان گردو بعد از برداشت می باشد.

زمستان بهترین زمان کود دهی درخت گردو:

تا به اینجا درباره زمان های مختلف کود دهی نکات لازم را با شما در میان گذاشتیم. اما باید گفت که بهترین زمان کود دهی درختان گردو قبل از جوانه زنی یا در زمستان می باشد. در این زمان درخت خواب و با تغذیه مناسب نیروی خود را برای فصل رشد جمع می کند. این موضوع علاوه بر تاثیر گذاری بر روند رشد و باردهی، امکان وقوع بیماری های ها را کمتر می کند. بعد از این زمان بهترین موقعیت اوایل فصل بهار و معمولا تا پیش از گلدهی می باشد.در صورت عدم کود دهی در این فصول سال، فرصت بعدی برای شما ابتدای فصل تابستان خواهد بود.

خسارت استفاده زیاد از کود شیمیایی برای درخت گردو:

پیش از این به ضرر تغذیه بیش از حد گیاه با کود دهی اشاره کردیم. اما شاید برخی از باغداران برای نتیجه گیری بهتر، به میزان زیادی کود مصرف نمایند. به خصوص کود های شیمیایی که در مقایسه با کود حیوانی زودتر توسط درخت تجزیه می شود. تجزیه سریع، نکته مثبت کود شیمیایی برای باغداران اما همین موضوع در صورت استفاده زیاد از کود خسارت بار می شود. یکی از دلایل سوختگی برگ ها و ساقه های درخت افزودن بیش از حد عناصر شیمیایی در زمان کود دهی درخت گردو می باشد.

برای پرورش گردو با چه روشی کود دهی کنیم:

ضمن تشخیص بهترین زمان کود دهی درخت گردو، شیوه انجام این کار نیز اهمیت دارد. برای این کار ما در اینجا نحوه استفاده از کود پودری NPK با فرمول ۱۰-۱۰-۱۰ و یا فرمول ۲۰-۲۰-۲۰  را توضیح می دهیم:

  • در مرحله اول چاله ای با عمق کاملا سطحی و با فاصله قابل ملاحظه ای نسبت به درخت ایجاد می کنیم.
  • به اندازه یک گلدان کوچک از کود را برداشته و داخل گودی می ریزیم.
  • روی کود ها را با خاک پوشانده تا رفته رفته با شروع باران از طریق خاک جذب درخت شود.





منبع