با انواع سایز سنباده های تسمه ای آشنا شوید


سنباده یک صفحه ساینده است که از جنس کاغذ یا پارچه بوده و بر روی آن دانه‌های سخت که با چسب مخصوص چسبیده شده‌اند قرار دارد. این ابزاربرای ساییدن مواد مختلفی مثل فلزات، چوب، گچ، پلاستیک و … به کار می‌رود و استفاده صنعتی دارد. با استفاده از سنباده می‌توان وسایل مختلف را سایید، پرداخت کرد یا اینکه در مواردی آسیاب نمود. علاوه بر این سنباده در انواع مختلفی مثل سنگ سنباده، کاغذ سنباده و دستگاه سنباده طراحی شده است که دستگاه آن می‌تواند برقی یا دستی باشد.

سنباده‌ چوب +(قیمت و مشخصات انواع سنباده های چوب)

سنباده در اغلب موارد برای صاف کردن سطوح سخت یا سخت کردن سطوح صاف به کار می‌رود و بسته به کاربردی که دارد از ابزارهای گوناگونی استفاده می‌شود. زبری کاغذ سنباده از درجات خاصی پیروی می‌کند که P16 زبرترین و P10000 نرم‌ترین آن است. این سنباده‌ها اغلب برای پولیش، زبر کردن و یا صیغل دادن قطعات استفاده می‌شود و در مواردی که لازم باشد با سرعت بیشتری کار انجام شود (مثل پولیش بدنه ماشین) از دستگاه استفاده می‌شود.

سنباده چه کاربردهایی دارد؟

همانطور که گفتیم سنباده ابزاری برای ساییدن، پرداختن است اما خرید سنباده با اهداف مختلفی صورت می‌گیرد. در اغلب موارد از این ابزار برای صاف کردن و صیغل دادن سطوح زبر و خشن به کار می‌رود. همچنین سطوح صافی که لازم است چسب زده شوند با استفاده از این ابزار سخت می‌شوند. سنباده‌ها در صنایع مختلفی کاربرد دارند که صنعت چوب و ام دی اف یکی از مهم‌ترین آنهاست. از دیگر کاربردهای متداول این ابزار می‌توان به پولیش کردن سطح خودرو، تولید ظروف و فلزکاری اشاره کرد.

انواع سنباده از نظر جنس

برای خرید سنباده باید انواع آن را شناخت اما باید توجه داشت که این ابزارها را به طرق مختلف دسته‌بندی می‌کنند. همانطور که گفتیم سنباده‌ها از نظر جنس و زبری که دارند درجه بندی می‌شوند. انواع سنباده از نظر جنس شامل:

خیلی زبر

گرید این نوع از سنباده‌ها 16 تا 26 (P16) است که اغلب برای اکسیدزدایی و پلیسه گیری استفاده می‌شوند. اصولاً مصرف کنندگان باید توجه داشته باشند که برای استفاده از این سنباده باید زمانی آن را به کار ببرند که به سنباده خیلی زبر احتیاج دارند؛ چرا که این ابزار وسایل حساس را به سرعت از بین می‌برد به همین اکثر سنباده‌های آهن در این دسته قرار می‌گیرند.

زبر

نمره این سنباده‌ها بین 40 تا 50 است و برای براده برداری سطح فلزات یا فرم دادن آنها به کار می‌روند. شما برای خرید سنباده تسمه ای ، می توانید به سایت ما مراجعه کنید و بر اساس نیازی که دارید مناسب ترین ابعاد و اندازه از سنباده نواری را خریداری کنید.

متوسط

نمره این سنباده‌ها 60، 80 و یا 100 است و اصلی‌ترین کاربردهای آنها پولیش کاری، پرداختن و صاف کردن سطح قطعات سخت است.

نرم

گریدهای 120 تا 220 مربوط به سنباده‌های نرم هستند. این ابزارها برای مراحل اولیه پرداخت مثل پرداخت شیر‌آلات و لوستر به کار می‌روند. علاوه بر این می‌توان از آنها برای سنباده‌کاری قطعات برنجی و سایر فلزات استفاده کرد.

خیلی نرم

گریدهای 220 تا 1200 مربوط به سنباده‌های خیلی نرم هستند که برای پولیش بدنه خودرو یا آخرین مراحل پرداخت کاری فلزات به کار می‌روند

پوساب

به ابزارهایی که گرید 1200 تا 10000 دارند، تَر هستند و به شکل برگه‌‌ای دیده می‌شوند پوساب می‌گویند. این ابزارها برای پولیش و پرداخت بدنه خودرو و در کارگاه‌های صافکاری کاربرد دارند.

سنباده نواری چیست؟

به خانواده ای از محصولات سنباده ای گفته میشود که به شکل کمربند یا تسمه دو سر آن های به هم چسبانده شده است،ابعاد در  این محصول بسیار حائز اهمیت است و غالبا طبق سفارش مشتری تولید وعرضه میگردد.

جنس این محصول:

ذرات سنباده های نواری : معمولا از ذرات اکسید آلومینیوم،سیلیکون کارباید،زیرکونیوم و سرامیک برای تولید این محصولات استفاده می شود.

جنس پارچه:معمولا سنباده های نواری با انواع پارچه ها تولید و عرضه میگردند،پارچه های بسیار منعطف(JF)،پارچه های منعطف(J)،پارچه های کتان(X)،پارچه های پلی استر(Y)

پارچه های بسیار منعطف(JF): این دسته از محصولات بسیار منعطف  بوده و  قطعات فرم دار و یا قطعات شیار دار همچون شاخک های چنگال،دستگیره های در و … استفاده می شود.

پارچه منعطف(J): این محصولات پر مصرف ترین نوع پارچه در تولید سنباده های نواری است و رنج گرید 60-1200 را شامل میشود.

پارچه (X) : از این محصولات در مواقع خاص در تولید این محصول استفاده می گردد معمولا در مواقعی که تسمه سنباده با پارچه J دچار پارگی میشوند از این نوع محصول استفاده می گردد.

پارچه (Y): این محصولات از پارچه بسیار مستحکم،غیر قابل انعطاف و ضد آب ساخته شده اند و نسبت به دیگر محصولات از قیمت بالاتری برخوردار است و اکثرا در براده برداری خشن و پلیسه گیری استفاده می شود

عوامل موثر در قیمت این محصول :

 

  • پارچه سنباده نواری (J←JF←X←Y): هرچه پارچه به سمت پارچه Y  یعنی پارچه  پلی استر حرکت کند سمباده نواری از قیمت بالاتری برخوردار است.
  • جنس دانه ها (آلومینیوم اکسید ← سیلیکون کارباید ← زیرکونیوم ← سرامیک): هرچه ذرات ساینده از آلومینیوم اکسید به سمت ذرات سرامیک حرکت کنند سمباده نواری از قیمت بالاتری برخوردار است.
  • گرید سنباده: شماره هر مقدار زبرتر باشد(عدد کمتر) تسمه از قیمت بالاتری برخوردار است.
  • برند تولیدکننده:تمام برندها در سرتاسر دنیا جدا از کیفیت محصولات خود فرمولاسیون و سیاست های های قیمت گذاری مختص به خود را دارند.

تولید در سایزهای گوناگون

با توجه به اینکه هریک از سازندگان دستگاه های سنباده زنی ابعاد را برای تسمه نواری در نظر گرفته اند منجر به آن شده است که این محصول گسترده ترین محصول  از لحاظ سایز و ابعاد در میان خانواده این گروه از محصول باشد،تولید این محصول طبق سفارش مشتری انجام میگردد.

7 مرحله تولید تسمه سنباده:

  1. مرحله اول:ابتدا در طول مورد نظر مشتری برش میخورد.
  2. مرحله دوم:لبه ها با دستگاه های ساب زن برداشته میشود.
  3. مرحله سوم:چسب دو جزئی ترکیب شده برروی لبه ها اسپری می شود.
  4. مرحله چهارم:لبه ها به کمک نوار pvc در کنار یکدیگر قرار میگیرند.
  5. مرحله پنجم:لبه های چسبانده شده توسط پرس پنوماتیک تحت فشار قرار میگیرد.
  6. مرحله ششم: عرض مورد نظر مشتری برش میخورد.
  7. مرحله هفتم:در کنار یکدیگر قرار گرفته و بسته بندی میگردد.

دامنه کاربرد تسمه سنباده

دامنه کاربرد سنباده بسیار گسترده است که شامل استفاده بر روی فلزات آهنی و غیر آهنی(برنج،مس..)،چوب، چرم، استیل ضد زنگ، استیل نرم، چدن، آلومینیم،تیتانیم، آلیاژهای متخلخل، مواد پلاستیکی و سنگ مرمر و شیشه و کریستال و سطوح سخت و منحنی دار و غیره … می شود که بصورت تسمه ای، چتری،دیسکی،  فیبری، پشت چسب دار، پشت کرکی، پوساب،  رولی و غیره… تولید میشود.

سنباده نواری به لحاظ تنوع اندازه و دانه بندی و همچنین نوع سنباده و قابلیت نصب بر روی دستگاه های ثابت و سیار جهت براده برداری، پلیسه گیری و پرداخت های بسیار عالی بر روی انواع اجسام در ابعاد و اشکال گوناگون مناسب می باشد.

کاربرد سنباده نواری در هوافضا

سنباده نواری در صنایع هوافضا کاربرد بسیاری دارد از جمله این کاربرد ها برای ساییدن(سایش) ابزار های آلومینیوم و فولاد استفاده می شود.شایان ذکر است که این مجموعه اولین و تنها تولید کننده سنباده نواری از عرض 5 تا 2600 میلیمتر میباشد. اگر به دنبال خرید سنباده نواری با قیمت مقرون به صرفه هستید، به شما پیشنهاد می دهیم که سری به فروشگاه ما بزنید.

چسباندن سنباده نواری

برای چسباندن سنباده های نواری باید به ۱۰ نکته توجه نماییم،زمانی دو سر محصول به هم چسبانده میشوند یا اتصال میخورند که میخواهیم به شکل تسمه حول محور یک الکتروموتور و یک فولی هرزگرد دوران کند و عملیات سنباده زنی بوسیله تسمه سمباده انجام شود،بنابراین باید موارد زیر را به دقت مورد بررسی قرار دهیم:
۱-جنس دانه های سنباده نواری : اکسیدآلومینیوم،زیرکونیوم،سرامیک،سیلیکون

۲-زبری یا نرمی دانه:گرید

۳-جنس بکینگ:کاغذ،پارچه و یا پلی استر بودن بکینگ سنباده تاثیر مستقیم بر نوع فرایند چسباندن و اتصال دارد.

۴-طول و عرض:عرض زیاد در سنباده نوادی منجر به افزایش سطح تماس با قطعه کار شده و در نتیجه فشار وارد شده به محل اتصال بسیار بالا میرود،از طرفی اگر عرض بسیار کم باشد سطح بسیار کمی برای نگه داشتن لبه ها وجود دارد.

۵-جنس قطعه ای که سنباده  باید آنرا سنباده زنی کند.

۶-ایمنی سنباده:باید در هنگام استفاده از سنباده نواری نکات ایمنی را کاملا رعایت کرد،حرکت باید داخل یک محفظه باشد تا در هنگام پارگی سنباده از برخورد با سر و صورت اپراتور جلوگیری نماییم.

۷-انتخاب مناسب:برخی از برندها به علت بکینگ نازک یا ضعیف خود و همچنین ریزش دانه سنباده خود امکان تبدیل شدن به سنباده نواری  را ندارند.

۸-زاویه برش دو سر سنباده نواری

۹-نوار اتصال دهنده : نواری است از جنس پی وی سی و در ۴ رنگ سفید،قرمز،سبز و آبی به فروش میرود، هرکدام از این نوارها کاربردهای متفاوتی دارند.

۱۰-چسب اتصال دهنده سنباده نواری : این چسب یک چسب دو جزئی است که در چسباندن سنباده نواری مورد استفاده قرار میگیرد،از ویژگی های این چسب مقاومت بالا نسبت به کشش و حرارت و همچنین انعطاف‌پذیری آن در حین گردش است.



منبع