آیا شامپوی شما این مواد سمی را دارد؟


توجه به مواد تشکیل دهنده محصولات مراقبت شخصی شما به اندازه بررسی برچسب روی مواد غذایی مهم است. متأسفانه، حتی آگاه ترین مصرف کننده ممکن است این واقعیت را فراموش کند که محصولاتی مانند شامپو و نرم کننده مملو از ترکیبات سمی هستند که می توانند مستقیماً از طریق پوست شما جذب شوند.

در این مقاله با موارد زیر آشنا خواهید شد:

  • سه ماده سمی که در کمین شامپو شما هستند
  • چگونه شامپوی شما ممکن است پشت عدم تعادل هورمونی و حتی مشکلات باروری باشد
  • چرا شامپوی شما ممکن است سرطان زا باشد و از چه موادی باید اجتناب کرد؟
  • انتخاب های برتر من برای گزینه های ایمن تر و سالم تر

سه ماده ای که باید در شامپو اجتناب کنید

چندین ترکیب بالقوه سمی را می توان در محصولات زیبایی شما یافت. با این حال، وقتی صحبت از شامپو به میان می‌آید، سه ماده شیمیایی وجود دارد که بسیاری از تولیدکنندگان به آن اضافه می‌کنند که سلامت شما را تهدید می‌کند. اینها شامل سولفات ها، پارابن ها و فتالات ها هستند.

https://www.youtube.com/watch?v=9lemlCJAIMs

سولفات ها

سولفات ها در درجه اول به شامپو شما اضافه می شوند تا بتوانند کفی غنی ایجاد کنند. علاوه بر این، آنها به عنوان سورفکتانت (عوامل فعال سطحی) عمل می کنند که به شکستن کشش سطحی و از بین بردن ناخالصی ها مانند کثیفی و روغن از مو و سایر سطوح کمک می کند.

سولفات ها اغلب تحت نام سدیم لوریل سولفات (SLS) یا سدیم لورت سولفات (SLES) قرار می گیرند. سدیم لوریل سولفات ترکیبی به نام نیتروزامین تولید می کند که یک سرطان زا شناخته شده است. نیتروزامین علاوه بر ارتباط بالقوه آن با سرطان، با اختلالات غدد درون ریز نیز مرتبط است که منجر به عدم تعادل هورمونی می شود. علاوه بر این، نگرانی در مورد سمیت سیستم اندام وجود دارد زیرا به نظر می رسد نیتروزامین در کبد تجمع می یابد.

متأسفانه، نیتروزامین به راحتی از طریق پوست جذب می شود، بنابراین حتی مقادیر کم قرار گرفتن در معرض آن می تواند مضر باشد.[1][2].

سدیم لورت سولفات یک محصول جانبی به نام 1،4-دیوکسان تولید می کند. 1،4-دیوکسان یکی دیگر از سرطان زاهای شناخته شده است و همچنین با سمیت سیستم اندام مرتبط است. مشابه نیتروزامین، 1،4-دیوکسان به راحتی به پوست نفوذ کرده و وارد گردش خون شما می شود. EPA (سازمان حفاظت از محیط زیست) 1،4-دیوکسان را یک سرطان‌زای احتمالی برای انسان می‌داند و به عنوان سرطان‌زا برای حیوانات شناخته شده است.[3].

پارابن

پارابن‌ها رشد میکروب‌ها را متوقف می‌کنند، بنابراین معمولاً به عنوان نگهدارنده در شامپوها یافت می‌شوند. در واقع، آنها در طیف گسترده ای از محصولات مراقبت شخصی، از جمله نرم کننده ها، لوسیون ها، پاک کننده ها و اسکراب ها استفاده می شوند.[4].

بیشترین نگرانی در مورد پارابن که به خوبی تحقیق شده است، اختلال غدد درون ریز به دلیل توانایی آنها در تقلید استروژن است. کشت سلولی نشان می‌دهد که پارابن‌ها می‌توانند روی گیرنده‌های استروژن متصل شوند و در غلظت‌های کافی ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهند. علاوه بر این، به نظر می رسد پارابن ها هورمون های آندروژن (هورمون های جنسی مردانه) را مسدود کرده و آنزیم هایی را که برای متابولیسم استروژن مورد نیاز هستند، مهار می کند.[5].

جدای از سرطان سینه، تحقیقات نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض پارابن ممکن است تولید اسپرم را کاهش دهد، سطح تستوسترون را کاهش دهد، رشد اندام های تولید مثلی را تغییر دهد و به طور بالقوه باعث ایجاد اضطراب و تغییرات رفتاری شود.[6][7][8].

همچنین پارابن ها با سرطان پوست مرتبط هستند. برخی تحقیقات نشان می دهد که استفاده از محصولات مراقبت شخصی حاوی پارابن با آسیب اشعه ماوراء بنفش به سلول های پوست و اختلال در رشد سلولی مرتبط است.[9].

فتالات ها

فتالات ها معمولاً برای کمک به عطر به شامپو اضافه می شوند. در واقع، بسیاری از شرکت‌ها به‌جای استفاده از نام شیمیایی، از شکاف صرفاً برچسب زدن فتالات‌ها تحت عنوان «عطر» استفاده می‌کنند. بنابراین، اگر کلمه “عطر” را روی بطری شامپو خود می بینید، به احتمال زیاد به محصولی نگاه می کنید که حاوی فتالات است.[10].

چندین نگرانی سلامتی مرتبط با فتالات ها وجود دارد، به همین دلیل است که آنها از مواد آرایشی در اتحادیه اروپا منع شده اند. متأسفانه، هنوز هم می توانید فتالات ها را در محصولات تولید شده در ایالات متحده پیدا کنید[11].

زنان باردار یا در تلاش برای باردار شدن باید در مصرف فتالات احتیاط بیشتری داشته باشند زیرا قرار گرفتن در معرض این ماده شیمیایی و ناهنجاری های مادرزادی وجود دارد. آژانس مواد شیمیایی اروپا فتالات ها را به دلیل توانایی آنها در اختلال در هورمون ها و کاهش تعداد اسپرم و باروری در مردان به عنوان سموم تولید مثل طبقه بندی می کند.[12].

علاوه بر این، تحقیقات حیوانی نشان می‌دهد که فتالات‌ها احتمالاً سرطان‌زا هستند، به‌ویژه زمانی که صحبت از سرطان سینه به دلیل اثرات استروژنی است.[13].

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مواد سمی در محصولات مراقبت از مو، این مقاله را بررسی کنید.

مواد تشکیل دهنده شامپو ایمن و موثر

اگرچه دنیای شامپو مملو از مواد سمی است، شرکت های متعددی قدم برداشته و محصولاتی را تولید کرده اند که ایمن، سالم و موثر هستند. بسیاری از این شرکت‌ها از موادی استفاده می‌کنند که باعث سلامت مو شده و هیچ اثر سمی در بدن شما باقی نمی‌گذارد. برخی از بهترین موادی که باید در شامپو خود جستجو کنید عبارتند از:

روغن درخت چای

روغن درخت چای از یک درخت کوچک بومی استرالیا می آید و یکی از موثرترین درمان ها برای شوره سر است. در واقع، تحقیقات نشان می دهد که فرمولاسیون هایی که فقط 5 درصد روغن درخت چای را شامل می شود، می تواند خارش، چربی و شوره سر را بهبود بخشد.[14].

روغن آرگان

روغن آرگان از درخت آرگان بومی مراکش می آید. این روغن به دلیل تراکم مواد مغذی آن به طور فزاینده ای برای سلامت مو محبوب شده است. به طور خاص، روغن آرگان می تواند به احیا و تقویت موهای آسیب دیده کمک کند. روغن آرگان به ویژه سرشار از ویتامین E است که برای سلامت پوست و مو مفید است[15].

روغن دانه کدو تنبل

روغن دانه کدو تنبل یک ماده محبوب است که می تواند به شامپوها برای تقویت رشد مو اضافه شود. تحقیقات در مورد روغن دانه کدو تنبل برای رشد مو در درجه اول با افرادی که مکمل های خوراکی مصرف می کنند انجام شده است. با این حال، روغن می تواند به پوست سر شما نفوذ کند، به این معنی که دلیل خوبی وجود دارد که باور کنیم در فرمت شامپو نیز مفید خواهد بود.[16].

آلوئه ورا

ژل آلوئه ورا برای انواع بیماری های پوستی استفاده می شود و به دلیل تراکم مواد مغذی می تواند از موهای سالم نیز حمایت کند. تحقیقات نشان می دهد که اثرات مغذی آلوئه ورا از سلامت پوست سر شما حمایت می کند و به طور بالقوه شوره و خشکی سر را کاهش می دهد و در عین حال باعث رشد مو می شود. به نظر می رسد که آنزیم های موجود در آلوئه ورا می توانند از پوست سر شما در برابر عدم تعادل محافظت کنند و بنابراین به محافظت در برابر ریزش مو کمک می کنند.[17].

بهترین انتخاب برای شامپوی طبیعی

من همیشه به دنبال محصولات مراقبت شخصی طبیعی هستم که عاری از مواد شیمیایی مضر و مواد ناخواسته باشند. در زیر بهترین انتخاب های من برای شامپوهای طبیعی آورده شده است:

سلامتی مامان

Wellnesse زاییده فکر کیتی ولز، بنیانگذار Wellness Mama، یکی از محبوب ترین وبلاگ ها برای دستور العمل های بدون سم است. برای اینکه زندگی شما کمی آسان‌تر شود، کتی خطی از محصولات به نام Wellnesse ایجاد کرد که شامل شامپوهایی است که بدون GMO، بدون پارابن و سولفات است. او همچنین دارای گارانتی 30 روزه است، بنابراین اگر محصول برای شما کار نمی کند، فقط آن را برای بازپرداخت کامل بازگردانید. او را بررسی کنید شامپو پاک کننده یا شامپو خشک.

پیشخوان زیبایی

Beauty Counter یک شرکت فوق العاده است که مجموعه ای از محصولات مراقبت شخصی از آرایش گرفته تا ضد پیری و مراقبت از مو را ارائه می دهد. آنها به طور مداوم به عنوان یکی از تمیزترین مارک ها در پایگاه داده عمیق پوست EWG (از گروه کاری محیط زیست) رتبه بندی می کنند و محصولات آنها بسیار موثر هستند. شمارنده های زیبایی را بررسی کنید شامپو روزانه برای یک گزینه تمیز و ساده

آکور ارگانیک

Acure Organics یک خط مراقبت شخصی است که به خود می بالد که فقط مواد اولیه با بالاترین کیفیت را تهیه می کند. علاوه بر این، همه محصولات آنها همیشه فاقد پارابن، سولفات، فرمالدئید، پارافین و روغن های معدنی هستند. آنها طیف وسیعی از گزینه های شامپو و نرم کننده از جمله حجم دهنده، پاک کننده، آبرسان، متعادل کننده و غیره را ارائه می دهند. آنها را بررسی کنید خط کامل شامپوها تا ببینید کدام گزینه برای شما مناسب است.

ارگانیک زندگی اولیه

Primal Life Organics یک ویژگی عالی دارد نوار شامپو که یک شامپو و نرم کننده در یک است. این نرم‌کننده‌های کاملا طبیعی و محافظ مانند روغن‌های ارگانیک پالم، روغن نارگیل، روغن زیتون و کره شیا دارد، بنابراین پوست سر شما را خشک نمی‌کند و روغن‌های طبیعی موهایتان را از بین نمی‌برد. و البته عاری از مواد شیمیایی، سولفات، سیلیکون و پارابن است.

بردن

اگر مانند اکثر مردم هستید، شامپو و نرم کننده ای پیدا کرده اید که برای شما مفید است و به برندهای خود وفادار هستید. اما، متأسفانه، اگر این وفاداری به برندی باشد که از سولفات ها، پارابن ها و فتالات ها استفاده می کند، ممکن است دچار مشکل شوید.

اگر مراقب خوردن غذاهای غیر سمی هستید، پس منطقی است که محصولات مراقبت شخصی شما نیز عاری از سموم باشند. همیشه برچسب مواد تشکیل دهنده را بررسی کنید و مطمئن شوید که از سه مورد بزرگ ذکر شده در این مقاله دوری کنید.

برای اینکه زندگی خود را کمی آسان‌تر کنید، برخی از توصیه‌های من را در بالا بررسی کنید، که همگی مهر تایید من را می‌گیرند.