ساخت مستند زندگی دو شهید دفاع مقدس در استان مرکزی


مخبران/مرکزی رئیس حوزه هنری استان مرکزی گفت: ساخت دو مستند با موضوع زندگی شهید محمدحسین ساعدی و شهید علیرضا شاملو به تصویب رسیده و مراحل پیش تولید آنها توسط دو هنرمند مستندساز بومی استان آغاز شده است.

سالار جیریایی شنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ در نشست با اصحاب رسانه، به سالگرد شهادت شهید مرتضی آوینی و آغاز هفته هنر انقلاب اسلامی اشاره کرد و افزود: هدف از نامگذاری و اجرای برنامه های مختلف در این هفته، پاسداشت هنر متعهد و انقلابی و تجلیل از هنرمندانی است که در مسیر اهداف و آرمان‌های انقلاب فعالیت می‌کنند، افزود: این هفته فرصت مغتنمی برای تبیین و ترویج هنر متعهد و انقلابی است.

وی اظهار کرد: همگرایی و همدلی بین نهادهای فرهنگی و هنرمندان می تواند از دستاوردهای این هفته باشد و به همین دلیل اجرای برنامه های مشترکی در دستور کار قرار گرفته است.

جیریایی از اجرای بیش‌ از ۳۰ عنوان برنامه در این هفته خبر داد و یکی از برنامه های شاخص را تجلیل از هنرمندان استان عنوان کرد و گفت: این تجلیل امسال با مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و بسیج هنرمندان استان انجام می شود و ملاک انتخاب برگزیدگان، تولید مستمر و تأثیرگذار هنری، فعالیت تربیتی، اقدامات عام المنفعه و جهادی در عرصه هنر و کسب رتبه در جشنواره های استانی و ملی است.

وی با بیان اینکه سند زیست بوم و نقشه راه حوزه هنری استان مرکزی تدوین شده است، افزود: فعالیت های حوزه هنری در سال جاری، روایت مفاخر هویت ساز استان است و واحدهای مختلف در این راستا حرکت خواهند کرد.

جیریایی با بیان اینکه در زمینه هنرهای تصویری ساخت دو مستند با موضوع زندگی شهید محمدحسین ساعدی و شهید علیرضا شاملو به تصویب رسیده و مراحل پیش تولید آنها توسط دو هنرمند مستندساز بومی استان آغاز شده، افزود: در حوزه آفرینش های ادبی، هدف اولیه روشن نگه داشتن چراغ شعر و داستان و تربیت شاعران و نویسندگان تازه نفس است. در مرحله بعدی برگزاری نشست های تخصصی و جشنواره ادبی با محوریت مفاخر ادبی استان پیگیری خواهد شد.

وی با اشاره به حوزه هنرهای نمایشی و با بیان اینکه در این بخش در سال گذشته بر مبنای معرفی مفاخر هویت ساز، برنامه قصه های خوب برای بچه های خوب در مدارس اجرا شد و این برنامه به شکل کامل تری در هفته هنر انقلاب و سال جاری ادامه پیدا می کند و تولید نمایش های صحنه ای و خیابانی نیز در دستور کار است.

جیریایی درخصوص هنرهای تجسمی گفت: در این بخش، بنا داریم فعالیت متعادل در شاخه های مختلف چون خوشنویسی، گرافیک، نقاشی، عکس و … انجام شود و کارگاه های آموزشی و رویدادهای تولید آثار هنری و نمایشگاه ها ساماندهی شده اند.

وی با بیان اینکه «لوح مبین» که یک اثر تجسمی با موضوع معجزه قرن کربلایی کاظم ساروقی رونمایی می شود، افزود: در حوزه ادبیات پایداری نیز راه اندازی مرکز روایت استان که ادبیات مقاومت و پیشرفت را شامل می شود برنامه ریزی شده است. در حوزه رصد سوژه های مرتبط نیز بیش از ۱۷۰۰ سوژه در شهرستانهای مختلف استان شناسایی شده است.

جیریایی افزود: در سال گذشته دو کتاب «می آیی پیش ما» و «دکل های سر به فلک کشیده» رونمایی شد و ۴ کتاب دیگر «کمین ۵، دوربرگردان آخر، دریاچه ماهی و جلد چهارم تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی» نیز در دست چاپ است که کتاب دریاچه ماهی توسط انتشارات سوره چاپ شده و هفته آینده رونمایی می شود.

وی خاطرنشان کرد: تولید در زمینه آسیب های اجتماعی، فعالیت دفتر هنر مردمی در مناطق حاشیه‌نشین و محروم، برگزاری جلسات تخصصی نقد آثار و رویدادهای هنری استان، پاتوق فیلم، برگزاری دوره های استعدادیابی از دیگر برنامه های حوزه هنری استان مرکزی در سال جاری است.

انتهای پیام



منبع