دلایل خاموش شدن خودرو در حین حرکت چیست؟


تا کنون شما به یکباره از حرکت ایستاده است؟ مشکلی که در صورت وقوع، برنامه یک روز شما را مختل خواهد کرد. برخی این مشکل را در خرید خودورهای داخلی و ثبت نام یا ایران‌خودرو می‌بینند درحالی که این مسئله در کلیه اتومبیل‌ها وجود دارد. کنترل دائمی اتومبیل از وقوع ایرادات ناگهانی مثل توقف در حین حرکت، پیشگیری می‌کند. 3 دلیل اصلی و 9 دلیل فرعی برای خاموشی ناگهانی وجود دارد. در این مقاله کلیه دلایل خاموش شدن ماشین در حال حرکت را به صورت دقیق و موشکافانه مورد بررسی قرار داده‌ایم. اگر ساکن همدان هستید، جهت خرابی خودروی خود می توانید به بهترین یدک کش همدان مراجعه کنید.

علت پایین آمدن دور موتور و خاموش شدن ماشین | علت خاموش شدن پژو ۴۰۵ در حال حرکت

دلایل متفاوتی برای خاموش شدن اتومبیل به‌صورت ناگهانی وجود دارد. خودرو بانک در این مقاله 12 علت خاموش شدن ماشین در حال حرکت را بررسی کرده است. پس ما را همراهی کنید. مطالعه این مقاله تنها به اندازه پر کردن یک باک بنزین زمان شما را خواهد گرفت، در حالی که مطالعه دقیق آن کمک بزرگی به حل مشکلات آتی خودرو شما خواهد کرد. جهت کسب اطلاعات بیشتر از بهترین مجموعه امدادی روی لینک ضربه بزنید.

3 دلیل اصلی خاموشی ماشین در حین حرکت

سوالات بسیاری در رابطه با خودرو وجود دارد موضوعاتی مثل علت توقف ماشین در حال حرکت چیست؟ چیست؟ در این بخش سه دلیل اصلی خاموشی اتومبیل را بررسی می‌کنیم.

  1. اتمام سوخت ماشین اولین علت اصلی خاموشی آن

ماشین نیز همچون انسان برای ادامه بقا به خوراک نیاز دارد. برای تغذیه اتومبیل از سوخت‌های فسیلی استفاده می‌کنند. در صورت اتمام منبع تغذیه، خودرو متوقف می‌شود. در چنین شرایطی باک منبع آن باید مجدداَ شارژ و امکان حرکت آن میسر شود.

اتمام سوخت، اولین دلیل خاموشی خودرو

  1. شباهت هوا برای پیشرانه با اکسیژن برای انسان

برای سوختن هر ماده‌ای وجود هوا ضروری است. پیشرانه در اتومبیل نیز از این قائده مستثنی نیست و به کمک هوا می‌سوزد. به این ترتیب حرکت ماشین میسر می‌شود. در صورت نرسیدن هوای کافی به موتور، ماشین قادر به روشن شدن نیست.

  1. خاموشی خودرو به دلیل توقف انرژی مورد نیاز برای تامین الکتریسیته

برای شروع فعالیت موتورهای احتراقی به انرژی الکتریکی نیاز داریم. اگر مسیر انتقال انرژی الکتریکی به سمت قسمت‌های برقی ماشین دچار مشکل شود، وسیله نقلیه به صورت ناگهانی متوقف می‌شود.

توقف انرژی الکتریسیته و خاموشی ماشین

دلایل جزئی خاموشی ماشین در حال حرکت چیست؟

برای جلوگیری از خرابی یا خاموش شدن ماشین بهتر است که آن را به یک فرد متخصص نشان داد. برای ، باید آن را در یک بازه زمانی و مرتباَ کنترل کرد. یکی از این چالش‌ها خاموش شدن ماشین در حین حرکت است. در این قسمت از مقاله مشکلات کوچکی باعث خاموشی ماشین می‌‌شود را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

  1. اولین دلیل خاموش شدن ماشین در حال حرکت، فعال‌شدن سوئیچ اینرسی

سوئیچ اینرسی قطعه‌ای از اتومبیل است که وظیفه قطع جریان برق را به عهده دارد. در تصادفات مربوط به اتومبیل، این وسیله با قطع برق مربوط به مخزن بنزین از حوادث خطرناکی مثل انفجار پیشگیری می‌کند. گاهی اوقات بخاطر تکان‌های شدید و عبور از دست‌انداز، این سویچ فعال می‌شود و خودرو بدون هیچ دلیل منطقی متوقف می‌شود.

سوییچ اینرسی

سویچ اینرسی به راحتی روشن نمی‌شود امَا گاهی ضرباتی که به خورو وارد می‌شود، سنسورهای این قطعه از اتومبیل را فعال می‌کند. در صورت مواجه با این مسئله، تنها باید دکمه قرمز سوییچ را فشار دهید؛ به این ترتیب ماشین دوباره روشن خواهد شد.

  1. کنترل روشن و خاموش شدن ماشین با کمک ECU، قطعه الکترونیکی کوچک با نقشی بزرگ

ای‌سی‌یو یک قطعه کامپیوتری کوچک در ماشین است. مثل قطعات دیجیتالی دیگر، این وسیله کوچک نقش بسیار بزرگی در ماشین ایفا می‌کند. این قطعه همچون مغز انسان، کنترل اجزای مختلف مربوط به اتومبیل را در دست دارد. ECU با کمک سنسور میل‌لنگ، احتراق و فعالیت انژکتور را مدیریت می‌کند.

واحد کنترل الکترونیک اتومبیل یا همان ECU با کمک زیرمجموعه‌های خود، کنترل روشن و خاموش شدن ماشین را به عهده دارد. در صورت بروز خرابی این قطعه، زیرمجموعه‌های آن نیز دچار مشکل می‌شود. در نتیجه با خرابی این قطعه، ماشین در حال حرکت خاموش می‌شود.

خاموشی ماشین بخاطر خرابی ای‌سی‌یو

  1. قطع برق ورودی کوئل، یک دلیل خاموشی ماشین در حال حرکت

مسئولیت تامین برق و سوخت بنزین در اتومبیل به عهده کوئل است. در صورت بروز مشکل در مسیر این قطعه، برق از سرشمع‌ها برای ایجاد جرقه به سیلندر نخواهد رسید. مشکلات کوئل عبارتند از:

  • شل شدن سوکت برق‌رسانی
  • خرابی کوئل به دلیل استفاده زیاد

با خرابی کوئل انفجاری در محفظه احتراق رخ نمی‌دهد. بروز این مسئله باعث خاموش شدن ناگهانی خودرو در حین حرکت می‌شود. به این ترتیب موتور خودرو دیگر روشن نمی‌شود و باید به متخصصین آن مراجعه کرد.

  1. نوسان و اتصال در مدار رله‌دوبل و توقف اتومبیل

رله‌دوبل نام قطعه‌ای از ماشین است که به توزیع برق سنسورها کمک می‌کند. خرابی یا نوسان در این وسیله، باعث خاموشی اتومبیل می‌شود. موتور ماشین به دلیل عدم دریافت انرژی لازم و خرابی رله‌دوبل خاموش می‌شود. یکی از روش‌های تشخیص خرابی این قطعه، کنترل شرایط چراغ پشت آمپر ماشین است. این چراغ با خرابی رله‌دوبل ماشین، روشن می‌شود.

خاموشی اتومبیل به دلیل نوسانات رله‌دوبل

  1. ارسال پیام اشتباه از سنسور اکسیژن و توقف ماشین

سنسور اکسیژن با کنترل گاز اگزوز و انتقال اطلاعات آن به ECU، پاشش سوخت را مشخص می‌کند. در صورت بروز مشکل در این سنسور، اطلاعات اشتباه به ای‌سی‌یو منتقل می‌شود. این اختلال به خاموشی خودرو ختم می‌شود.

  1. بسته شدن مسیر هواکش در محیط مملو از آب

برای سوخت و انفجار کامل بنزین باید هوا به مقدار کافی به موتور برسد. در صورت مسدود شدن این مسیر، ماشین خاموش می‌شود. البته ابن وضعیت در شرایطی اتفاق می‌افتد که اتومبیل در یک محیط پر از آب قرار بگیرد.

  1. تاثیر پمپ بنزین در روشن یا خاموش شدن خودرو

در صورت آسیب به پمپ بنزین، سوخت‌گیری به خوبی صورت نمی‌پذیرد. در چنین شرایطی اتومبیل متوقف می‌شود. این قطعه از اتومبیل یک وسیله مصرفی است و در طولانی مدت آسیب می‌بیند. به همین ترتیب بعد از مدتی باید تعویض شود. همچنین سوخت فیوز یا گشاد شدن درگاه فیوز نیز باعث آسیب به پمپ بنزین و توقف اتومبیل می‌شود.

  1. آیا دینام در خاموشی ماشین در حال حرکت نقشی دارد؟

دینام قسمتی از ماشین است که مسئولیت آن تامین برق و شارژ باتری است. در صورت آسیب به این قطعه، موتور اتومبیل خاموش می‌شود. خرابی تسمه دینام باعث توقف برق‌رسانی و خاموشی خودرو به صورت ناگهانی است.

خاموشی ناگهانی ماشین به دلیل خرابی تسمه دینام

  1. نقص در استپر موتور برابر اشاید بسیاری از افراد خاموش شدن خودرو هنگام رانندگی، در ترافیک و زمان ترمز گرفتن را تجربه کرده باشند. اما چرا موتور خودرو در شرایط مختلف خاموش می‌شود؟ در صورت خاموش شدن خودرو هنگام رانندگی چه باید کرد؟ در این مطلب می‌خواهیم به بررسی دلایل خاموش شدن خودرو در حالت‌های مختلف بپردازیم.

مهمترین دلایل خاموش شدن خودرو

خودرو مانند هر وسیله مکانیکی دیگر دچار مشکلاتی می‌شود که نیاز به تعمیر و بررسی دارد. به طور کلی موتور از حیاتی‌ترین قطعات خودرو است که از کار افتادن آن توقف خودرو را به همراه دارد‌. حال به بررسی دلایل خاموش شدن خودرو می‌پردازیم.

تمام شدن سوخت:

یک سوم همیشه باید پر باشد. رانندگی کردن با بنزین کم به پمپ سوخت و موتور خودرو آسیب می‌زند. چرا که یکی از دلایل خاموش شدن خودرو در حین حرکت تمام شدن سوخت است. از این رو اگر چراغ‌های هشدار میزان سوخت را به درستی نشان نمی‌دهند باید سوخت سنج خودرو را بررسی کنید.

خرابی سنسورهای خودرو:

سنسورها اطلاعات مختلف را به کامیپیوتر خودرو ارسال می کنند. اگر معیوب باشد اطلاعات به درستی ارسال نمی‌شود و همین ممکن است موجب خاموش شدن خودرو شود.

وجود مشکل در دینام و آلترناتور:

اگر مشکلی در این دو قطعه وجود داشته باشد، برق به بخش‌های مختلف خودرو نمی‌رسد.

سوئیچ اشتعال:

خراب بودن سوئیچ اشتعال سبب می‌شود که قدرت کافی برای جرقه زنی در موتور خودرو وجود نداشته باشد و خودرو حین رانندگی خاموش شود.

چرا خودرو در حال حرکت خاموش می‌شود؟

  • سوختن پمپ بنزین یا وجود مشکل در آن
  • مبدل کاتالیزور مسدود شده است
  • کم بودن روغن موتور
  • شل بودن پیچ‌های موتور خودرو
  • پاره شدن تسمه دینام
  • مشکلات کامیپوتر خودرو
  • فعال شدن
  • سوختن فیوزها یا شل شدن آنها
  • مشکلات برق خودرو
  • اختلال در اتصالات باتری
  • کثیفی استپر موتور
  • بالا رفتن دمای موتور
  • سنسور اکسیژن به درستی کار نمی‌کند

هنگام خاموش شدن خودرو در حال حرکت چه باید کرد؟

  1. خودرو به کنار جاده هدایت کنید

بسیاری از رانندگان هنگامی که خودرو در حال حرکت خاموش می‌شود دستپاچه می‌شوند و نمی‌دانند باید چه کاری انجام دهند. در چنین شرایطی خونسردی خود را حفظ کنید و سعی کنید خودرو را به کنار خیابان ببرید تا مانع از حرکت سایر خودروها نشود. کنترل فرمان و ترمز خودرو کمی سخت است اما غیرممکن نیست و می‌توان خودرو را به یک گوشه هدایت کرد.

  1. بررسی سوخت خودرو

ممکن است خاموش شدن خودرو به دلیل تمام شدن سوخت باشد. سوخت خودرو را بررسی کنید اگر سوخت تمام شده باشد می‌توانید از دیگران کمک بگیرید.

  1. راه‌اندازی خودرو

بعد از اینکه باک خودرو را برررسی کردید استارت بزنید. اگر خودرو روشن شد خود را به نزدیکترین تعمیرکار برسانید تا دلیل خاموش شدن آن مشخص و حل شود.

  1. با استفاده از فلاشر یا مثلث شبرنگ وضعیت را به سایر رانندگان اطلاع دهید

فلاشر خودرو مشکل را به اطلاع رانندگان می‌رساند همچنین مثلث شبرنگ از ابزارهایی است که باید در جعبه ابزار خودرو باشد. این مثلث را با فاصله نسبتا زیادی از خودرو قرار دهید تا سایر رانندگان فاصله خود را با خودروی شما حفظ کنند.

  1. تماس با خودروهای امدادی

کمک بخواهید تا خودرو را به جایی که می‌خواهید برسانند یا مشکل خودرو را حل کنند.

دلایل خاموش شدن خودرو هنگام ترمز گیری

سنسور اکسیژن

این سنسور میزان اکسیژن ورودی به سوخت را تنظیم می‌کند. در صورتی که میزان اکسیژن در سوخت بالا و پایین شود خودرو قدرت خود را از دست می‌دهد.

کثیف بودن انژکتور

انژکتورها وظیفه پاشش سوخت را هنگام جرقه شمع‌ها به عهده دارند.

معیوب بودن پمپ سوخت

پمپ بزنین خودرو سوخت را از باک به موتور می‌رساند و در صورت وجود عیب در آن سوخت مناسب به موتور خودرو نمی‌رسد.

انتقال قدرت دچار اختلال شده است

خودروهای اتوماتیک یک مبدل گشتاور به جای کلاچ دارند که نیرو را منتقل می‌کند و اگر این سیستم معیوب باشد نیرو به درستی منتقل نمی‌شود.

مسدود بودن درچه چرخش گاز اگزوز (EGR)

اگر این درچه خودرو مسدود باشد عملکرد خودرو مختل می‌شود.

چرا خودرو در حالت درجا خاموش می‌شود؟

  • سیم کشی خودرو فرسوده است
  • معیوب بودن سنسور هوا
  • وجود اشکال در پمپ سوخت و انژکتورها
  • کثیف بودن فیلتر سوخت

۸ دلیل خاموش شدن خودرو بعد از استارت

  1. خرابی سنسور فشار هوا
  2. سوپاپ‌های معیوب
  3. اختلال در سوئیچ اینرسی
  4. تمام شدن سوخت خودرو
  5. کم شدن توان باتری
  6. ایراد در پمپ سوخت
  7. عمکلرد نادرست مبدل گشتاور

وجود مشکل در سنسور اکسیژنخراب‌شدن خودرو امری اجتناب‌ناپذیر است و هیچ‌کس نمی‌تواند انتظار داشته باشد از روزی که خودرو را می‌خرد، هرگز خراب نشود. بااین‌حال برخی خرابی‌ها در خودرو ساده و برخی دیگر کاملا جدی هستند و ممکن است علاوه بر اینکه خطر جانی برای راننده و سرنشینان داشته باشند، بخش‌های دیگری از ماشین را هم خراب کنند و خسارت‌های بیشتری به بار آورند. یکی از این مشکلات جدی در خودرو، خاموش شدن خودرو به‌شکل ناگهانی درحال حرکت، در حال در جا زدن و بعد از کاهش سرعت است. در این مطلب به علل این مشکل و نحوه برطرف‌کردن آنها خواهیم پرداخت.

علت خاموش شدن ناگهانی خودرو در حال حرکت

به‌طورکلی خودرو در چهار حالت زیر ممکن است به‌شکل کاملا ناگهانی خاموش شود:

  • در حال حرکت
  • روی دور آرام یا در جا زدن
  • هنگام ترمز کردن و کاهش سرعت
  • بعد از استارت‌زدن.

در این بخش علت خاموش شدن ماشین در حرکت و در بخش‌های بعد حالت‌های دیگر را بررسی می‌کنیم؛ بااین‌حال برخی از علل خاموش‌شدن خودرو در هر چهار حالت فوق مشترک هستند که فهرست‌وار به آنها اشاره خواهیم کرد.

برخی از علل خاموش‌شدن ناگهانی خودرو در حال حرکت عبارت‌اند از:

۱. سنسور موقعیت میل لنگ معیوب است

شایع‌ترین دلیل خاموش‌شدن خودرو در حین رانندگی، معیوب‌بودن سنسور موقعیت میل لنگ است. این سنسور برای کارکرد درست موتور ضروری است؛ بنابراین اگر معیوب باشد، باعث می‌شود خودرو در حال حرکت ناگهان خاموش شود. البته در خودروهای جدیدتر خرابی سنسور موقعیت میل لنگ باعث توقف کامل خودرو نمی‌شود، دلیلش این است که در مدل‌های امروزی یک سنسور موقعیت میل بادامک هم وجود دارد که در صورت خراب‌شدن سنسور موقعیت میل لنگ وارد عمل می‌شود.

۲. پمپ بنزین یا سیستم سوخت‌رسانی مشکل دارد

قطعه‌ای است که مقدار درست سوخت را به موتور می‌رساند. اگر این پمپ خراب شده باشد، نمی‌تواند به‌درستی عمل کند و نرسیدن سوخت کافی به موتور باعث خاموش‌شدن ناگهانی آن می‌شود. البته گاهی ممکن است پمپ بنزین سالم باشد ولی مسدود شده باشد؛ در این صورت باز هم پمپ بنزین نمی‌تواند سوخت را پمپ کند و از فیلتر عبور دهد که باعث خاموش‌شدن موتور خواهد شد.

بیشتر پمپ بنزین‌ها داخل باک بنزین نصب شده‌اند. به همین دلیل مکانیک‌ها یک ترفند دارند و آن این است که به باک ضربه‌ای وارد می‌کنند و سپس استارت می‌زنند. اگر روشن شد به‌احتمال زیاد مشکل از پمپ بنزین است. یادتان باشد این کار را خودتان امتحان نکنید؛ زیرا مخزن بنزین از پلاستیک درست شده است و ممکن است آن را سوراخ کنید.

به‌طورکلی اگر ماشین در حین رانندگی خاموش می‌شود اما بعد از استارت‌زدن دوباره روشن می‌شود، اغلب مشکل از پمپ بنزین است.

۳. بنزین تمام کرده‌اید

شاید بگویید این که مشخص است! وقتی بنزین تمام می‌شود مسلما خودرو هنگام رانندگی خاموش خواهد شد. این درست است اما معمولا رانندگان به‌شکل خودکار سطح بنزین را از روی شمارنده آن چک می‌کنند و وقتی عقربه کمبود سوخت را نشان می‌دهد به پمپ بنزین مراجعه می‌کنند. مشکل زمانی پیش می‌آید که در حال رانندگی هستید و شمارنده خراب شده است. شما تصور می‌کنید بنزین دارید، در حالی که باک خودرو خالی است. به این ترتیب وقتی انتظار ندارید خودرو ناگهان خاموش می‌شود.

اگر به هر دلیلی شک دارید که شمارنده خراب است، مثلا مدتی است رانندگی می‌کنید و عقربه تکان نخورده است، باک را پر کنید و ماشین را روشن کنید. این نشان‌دهنده آن است که شمارنده خراب شده است.

۴. دینام مشکل دارد

وظیفه تأمین برق وسیله نقلیه شما را به عهده دارد. اگر ماشین به‌شکل ناگهانی خاموش شد، ممکن است ایراد از دینام باشد. باعث قطع ارتباط بین منبع تغذیه و اجزای الکتریکی اصلی خودرو می‌شود. در این صورت چراغ‌های داشبورد خاموش می‌شوند و موتور خودرو از کار می‌افتد. البته خرابی دینام از مدت‌ها قبل با روشن‌کردن چراغ باتری روی داشبورد به شما هشدار می‌دهد.

اگر ماشین همچنان برق دارد (برای مثال چراغ‌ها روشن هستند) و موتور استارتر بعد از خاموش‌شدن در حین رانندگی دوباره کار می‌کند، مشکل از جای دیگر است و دینام سالم است.

۵. سوئیچ احتراق مشکل دارد

گاهی اوقات ممکن است سوئیچ احتراق مشکل پیدا کند و باعث خاموش‌شدن خودرو در حین رانندگی شود. سوئیچ احتراق پشت قفل احتراق نصب شده است و وقتی کلید را می‌چرخانید تا ماشین روشن شود، می‌چرخد. در داخل این سوئیچ، صفحات نازک فلزی قرار دارند که ممکن است خوردگی و زنگ‌زدگی ایجاد کرده باشند. وقتی این اتفاق می‌افتد ممکن است اتصال یکی از این صفحات قطع شود و سوئیچ خاموش شود. این کار باعث می‌شود موتور هم خاموش شود.

اگر ماشین خاموش شده است اما هنوز چراغ‌ها یا چراغ‌های داشبورد روشن هستند، مشکل از جای دیگر است؛ اما اگر ابزارهای داشبورد همگی خاموش شده باشند احتمال خرابی سوئیچ احتراق وجود دارد.

۶. سنسورها ناکارآمد عمل می‌کنند

خودروهای مدرن سنسورهای زیادی برای بهینه‌سازی مخلوط سوخت/ هوا دارند. مشکل در برخی از این سنسورها ممکن است باعث خاموش‌شدن خودرو در حال حرکت شود.

خاموش‌شدن خودرو در حالت در جا یا دور آرام

۱. مشکل سنسور اکسیژن یا سنسور مف

خودرو سنسورهای زیادی دارد که هر یک اطلاعات خاصی را به ECM (ماژول کنترل موتور) ارسال می‌کنند. دو تا از سنسورهای خودرو در خاموش‌شدن ناگهانی آن در هنگام دور آرام دارند. اولی سنسور اکسیژن است که در منیفولد اگزوز قرار دارد. این سنسور مقدار هوای خروجی از موتور را می‌خواند و به ECM اطلاع می‌دهد. ECM از این داده‌ها برای افزایش یا کاهش مقدار هوایی که باید به محفظه احتراق وارد شود استفاده می‌کند. اگر این سنسور خراب باشد و اطلاعات نادرستی ارائه کند، ممکن است موتور هوای کافی دریافت نکند. این باعث می‌شود که خودرو خاموش شود.

دوم، سنسور مف است که در سمت چپ موتور و داخل مجرای هوای ورودی قرار دارد و جرم هوا را اندازه می‌گیرد. این سنسور هم اگر اطلاعات درستی ارائه نکند، خودرو خاموش خواهد شد.

۲. گرفتگی دریچه گاز اگزوز

این دریچه مقدار کمی از را به داخل محفظه احتراق بازمی‌گرداند تا دمای آن کاهش پیدا کند. گاز خروجی اگزوز عمدتا دی‌اکسیدکربن است که بی‌بو و بی‌رنگ است و نمی‌سوزد؛ به همین دلیل می‌تواند دمای داخل محفظه را کاهش دهد.

وقتی دریچه مسدود شود، این گاز جریان نمی‌یابد. به همین دلیل این مشکل بر نسبت هوا/ سوخت تأثیر می‌گذارد و نمی‌تواند نیروی کافی را تأمین کند و به همین دلیل وقتی موتور روی دور آرام است خاموش می‌شود.

۳. معیوب‌بودن شمع

شمع‌ها وظیفه احتراق مخلوط هوا/ سوخت داخل محفظه احتراق را بر عهده دارند. اگر قدیمی و فرسوده باشند، نمی‌توانند مؤثر عمل کنند. بنابراین جرقه به‌خوبی صورت نمی‌گیرد و چون نیرویی به موتور منتقل نمی‌شود، خودرو را خاموش می‌کند.

۴. خرابی فعال‌کننده کنترل دور آرام

هدف این فعال‌کننده این است که دور در دقیقه را در محدوده بهینه نگه دارد. این کار را باتوجه‌به ورودی که از ECM دریافت کرده انجام می‌دهد که آن هم این اطلاعات را به‌نوبه خود از سنسورهای مف، اکسیژن و سوخت دریافت می‌کند.

اگر مشکلی در این بخش وجود داشته باشد، سرعت چرخش موتور بسیار کم می‌شود. بنابراین وقتی موتور روی دور آرام است خاموش می‌شود.

خاموش شدن خودرو در هنگام ترمز کردن

۱. خرابی گیربکس

در خودروهای اتوماتیک، این مبدل گشتاور است که به‌جای وظیفه انتقال نیرو را بر عهده دارد. اگر مبدل گشتاور مشکل داشته باشد یا سطح مایع گیربکس پایین باشد، کارش را به‌درستی انجام نمی‌دهد. به این ترتیب وقتی ترمز می‌گیرید خودرو خاموش می‌شود.

۲. فشار سوخت پایین، کثیفی انژکتورها یا معیوب بودن پمپ بنزین

وقتی فشار سوخت کافی نیست، در سرعت‌های پایین یک مکث موقت باعث خاموش‌شدن موتور می‌شود. اگر کثیف باشد به‌مرور زمان مسدود می‌شود و پاشش سوخت به‌درستی انجام نمی‌شود. بنابراین در هر صورت با ترمز گرفتن خودرو خاموش می‌شود.

۳. خوردگی سیم‌ها خوردگی

اگر مشکل داشته باشد و اتصالات خوردگی پیدا کرده و محکم نباشند، ممکن است احتراق به‌خوبی صورت نگیرد. بنابراین وقتی ترمز می‌گیرید، با کاهش سرعت خودرو ولتاژ لازم را از دست داده و خاموش می‌شود.

علت خاموش شدن ماشین بعد از استارت زدن مشابه خاموش شدن خودرو در حال حرکت است و بسیاری از آنها با هم مشترک هستند.

نحوه تشخیص علل خاموش شدن خودرو

تشخیص اینکه چرا خودرو در حین رانندگی خاموش شده است ممکن است دشوار باشد. بااین‌حال روش‌هایی برای این کار وجود دارد:

  • با استفاده از اسکنر OBD2 کدهای مشکل موجود در واحد کنترل موتور را بررسی کنید. درصورت دریافت کد عیب‌یابی را انجام دهید.
  • باک را پر کنید تا مطمئن شوید که سطح بنزین به اندازه کافی است و مشکلی در شمارنده بنزین وجود ندارد.
  • ولتاژ را با مولتی‌متر اندازه بگیرید. اگر در حالی که ماشین در حال کار کردن است ولتاژ به زیر ۱۳ ولت رسید مشکل از دینام است.
  • با فشارسنج سوخت می‌توانید فشار پمپ‌شدن سوخت را بررسی کنید. فیلتر بنزین و پمپ‌بنزین را هم بررسی کنید.
  • اگر موتور را روشن می‌کنید و دور سنج حرکت نمی‌کند به‌احتمال زیاد سنسور موقعیت میل لنگ مشکل دارد.

آیا کمبود روغن می‌تواند باعث خاموش‌شدن خودرو شود؟

سطح پایین روغن موتور معمولا باعث خاموش‌شدن خودرو نمی‌شود؛ اما اگر آن‌قدر پایین باشد که فشار روغن کم شود، ممکن است موتور به دلایل ایمنی خاموش شود. این اغلب در خودروهای مدرن وجود دارد و خودروهای معمولی یا قدیمی چنین قابلیتی ندارند.

آیا خرابی باتری هم باعث خاموش‌شدن موتور می‌شود؟

به‌ندرت ممکن است چنین اتفاقی بیفتد. دلیلش این است که اگر هم تخلیه شده باشد، باز هم تا زمانی که خودرو در حرکت است، نیروی موردنیاز را تأمین می‌کند و اجازه خاموش‌شدن موتور در حین کار را نمی‌دهد. مشکل اینجاست که اگر خودرو را خاموش کنید دیگر روشن نخواهد شد. در برخی موارد نادر هم اگر اتصال کوتاه در باتری ایجاد شود، می‌تواند باعث خاموش‌شدن خودرو شود.

هنگام خاموش شدن خودرو در حال حرکت چه باید کرد؟

اگر هنگام کاهش سرعت و ترمز گرفتن یا در حال رانندگی خودروتان ناگهان خاموش شد، ابتدا خونسردی‌تان را حفظ کنید و سپس بلافاصله آن را در جایی امن پارک کنید و با امداد خودرو تماس بگیرید. آنها شما را به نزدیک‌ترین تعمیرگاه می‌رسانند یا خودشان مشکل را موقتا برطرف می‌کنند.

در تعمیرگاه ابتدا مکانیک خودرو را بررسی می‌کند. برای مثال به صدای موتور در دور آرام گوش می‌دهد تا هرگونه صدای غیرعادی یا بک فایر و نظایر آنها را شناسایی کند. در مرحله بعد، مکانیک از ابزار اسکن استفاده می‌کند تا به ماژول کنترل موتور یا رایانه کنترل برای دریافت اطلاعات درباره کدهای خطا دسترسی پیدا کند.

با توجه به عملکرد موتور، تست درایو و اطلاعات تشخیصی، مکانیک به‌شکل دقیق مشکل را پیدا می‌کند و به شما می‌گوید چه قطعاتی باید تمیز، تعمیر یا تعویض شوند:

  • درصورتی‌که مشکل از سنسورها باشد، ممکن است لازم باشد آنها را تعویض کند.
  • درصورتی‌که اتصالات شل باشند، آنها را محکم می‌کند.
  • اگر ایراد از پمپ بنزین باشد یا فیلتر آن مسدود شده است آنها را تعویض می‌کند.
  • اگر انژکتورها کثیف هستند آنها را تمیز می‌کند.
  • شمع‌های معیوب باید تعویض شوند.
  • مشکل دینام و گیربکس پیشرفته‌تر است و باید آنها را تعمیر کرد.
  • اگر هم باک بنزین خالی بوده است که کافی است پرش کنید.

هر کدام از دلایلی نام برده می‌تواند سبب خاموش شدن خودرو در شرایط مختلف شود. اگر خودرو در حالت‌های مختلف چندین بار خاموش شود باید هرچه سریعتر آن را به تعمیرگاه برسانید چراکه ممکن است یک مشکل سبب ایجاد مشکلات زیاد و بسیار جدی در خودرو شود. همچنین بررسی مشکلاتی که به ارتباط دارد باید جدی گرفته شود چراکه خودرو بدون موتور معنا ندارد.

ست با خاموشی شدن ناگهانی موتور

استپر موتور قطعه‌ای از ماشین است که دور آرام موتور را تنظیم می‌کند. در صورت خرابی این قطعه، موتور ماشین دچار آسیب می‌شود. همچنین با برداشتن پا از روی پدال، هوای پیشرانه توسط این قطعه تامین می‌شود. در صورت آسیب به این قطعه، حرکت اتومبیل دچار مشکل می‌شود.

در صورت خاموشی موتور ماشین در حال حرکت چه کار کنیم؟

عوامل مختلفی برای خاموشی ماشین در حال حرکت وجود دارد. موضوعاتی که با قرار دادن یک وسیله کوچک در قابل حل نیست. در صورت مواجه با این مشکل با حفظ خونسردی ماشین را به سمت راست جاده منتقل کنید. در چنین شرایطی به کمک یک بوکسر ماشین را به اولین نمایندگی اتومبیل منتقل کنید.

ما در این مقاله از خودرو بانک دلایل مختلف توقف ماشین در حال حرکت را مورد بررسی قرار دادیم. موضوعاتی که با اندکی بی‌احتیاطی، خطرات زیادی را به دنبال خواهد داشت. آیا دلایل دیگری برای توقف ناگهانی ماشین وجود دارد که به آن نپرداخته‌ایم؟ با نظرات و پیشنهادات سازنده خود ما را در بهبود ارائه مطالب راهنمایی کنید.