این جملات اضطراب آور را به مادران شاغل نگویید!


“تو تمام این سال ها کار کردی؛ حالا باید فرزندت در اولویت باشد!”; داماد فلان خانه دارد ماشاالله خانه اش مثل دسته گل می شود! مادران شاغل هیچ علاقه ای به فرزندان خود ندارند! “واقعا، چگونه دوست دارید چنین کودک خردسالی را به مهد کودک بفرستید؟” و…

مخبران پلاس: جملاتی که شاید یک مادر شاغل بارها از اطرافیانش شنیده باشد. ممکن است این جملات را نادیده بگیرد و با لبخند به همدردی اطرافیانش پاسخ دهد، اما مادر شاغل اغلب از اینکه مادر خوبی برای فرزندش نیست یا مادری ناکافی است، احساس اضطراب و ناراحتی می کند. !

شنیدن صحبت های مادران شاغل و صحبت های بسیاری از آنها از فشار روحی و اضطرابی که اطرافیان به آنها وارد می کنند، دلخراش است.

از حال خود بیاموزید!

سمیرا مادری 35 ساله و شاغل است و پسر کوچکش تازه وارد کلاس اول می شود: «من مادر شاغلی هستم و به دلیل نیازهای مالی و خانه نشینی من را بسیار افسرده می کند. اگر شرایط اجتماعی داشته باشم، فکر کن حالم بهتر شود و برای پسرم مادری شاد باشم. البته.» فشار مضاعفی روی من است؛ بعد از 8 ساعت کار، باید به شغل دومم رسیدگی کنم، کار خانه، استارتاپ و از طرفی درس های پسرم.ولی من این شرایط رو یه جورایی مدیریت می کنم.اما اطرافیانم گاهی به خاطر اظهار نظرهای نامناسب باعث می شن که نسبت به خودم احساس بدی داشته باشم.

بارها مادر همسرم به من کمک می کند تا از پسرم مراقبت کنم که می دانم کار سختی است. با این حال، هر زمان که برای بردن پسرم می روم، او چیز ناخوشایندی به من می گوید که واقعاً مرا آزار می دهد. مثلاً: «ماشاالله همه کارهایت را خواهی کرد!» خانه اش مثل گله است! بچه هایش را خوب می خواند! واقعا حالم از این جملات بهم می‌خورد. چون زندگی خوبی دارم و با تمام توانم برای این زندگی خواهم جنگید…»

همیشه در حال دویدن!

ملیحه مادری 40 ساله و استاد دانشگاه است که علاوه بر شاگردانش باید مراقب دو فرزند خردسالش نیز باشد: «معلم خوب بودن در کار و در عین حال همسر و مادر کامل بودن استرس زا است. .به طور کلی محیط کار برای مادران اولویت ندارد و برخلاف آگهی های بچه دار شدن است کار را انجام دهید در کنار کار خانه باید مراقب بچه ها هم باشد من ساعت 5 صبح و چه زمانی به محل کارم می روم بعدازظهر به خانه می‌آیم، کارهای خانه را انجام می‌دهم و تا ساعت 1 بامداد به درس فرزندم رسیدگی می‌کنم، اما اطرافیان به من احساس می‌کنند که مادر خوبی نیستم، چون کار می‌کنم!»

این جملات نگران کننده را به مادران شاغل نگویید!

چرا باید علایقم را فراموش کنم؟

سحر 37 هم مادر شاغلی است که این روزها دختر 4 ساله اش را بزرگ می کند: «مادران شاغل همیشه حرف های ناخوشایند و البته تکراری اطرافیانشان را می شنوند، مثلاً تو این سال ها برای دلت کار کردی، اما حالا باید برای فرزندت زندگی کنی!یا داشتن مادر شاغل.بچه ها کمبود محبت دارند!خیلی وقت ها بعضی ها می گویند چطور می خواهی با بچه کوچیک بروی؟چرا بعضی ها فکر می کنند مادر شاغل باید خودش و همه علایقش را فراموش کند؟ اگر او بتواند بین زندگی خود و تربیت فرزندش تعادل ایجاد کند. “در حالی که مادرم از فرزندم مراقبت می کند، فکر می کنم مادرانی که این کلمات را می شنوند و باید فرزندان خود را به مهد کودک ببرند، کلمات بد می شنوند.”

یک زن خانه دار هم شغل تمام وقت دارد

طیبه، مادری 30 ساله، وقتی فرزندش به کلاس اول رفت، تصمیم گرفت بیرون از خانه کار نکند و خانه‌دار شود: «من از 19 سالگی کار می‌کنم و همیشه درآمد دارم. من تا 6 سالگی پسرم به کارم ادامه دادم و فشار زیادی روی من بود اما از نظر شخصی اولویتم این بود که وقتم را صرف خانواده و خانه داری کنم. کار خانه یک کار تمام وقت است و من به سختی روزی نیم ساعت برای خوابیدن وقت دارم. خانه داری شغلی است بدون مرخصی و حقوق و منفعت کار در بیرون برای زن حق و حقوق است. درست است که اولویت من در حال حاضر خانه داری است، اما فکر می کنم یک زن توانایی کافی برای انجام کارهای خانه و کارهای بیرون را دارد. شاید تنها چیزی که از شوهرش و اطرافیانش می خواهد این باشد که احساسات مادرش را بفهمد و زیر سوال نبرد.»

یک مادر شاغل چگونه فرسودگی روانی را تجربه می کند؟

گهریسنا انزانی (روانشناس) که پیش از این با مخبران گفت و گو کرده بود، معتقد است: برخی تحقیقات نشان می دهد که دختران مادران شاغل از رضایت تحصیلی بالاتر، اعتماد به نفس، پیشرفت تحصیلی، روحیه سازش، تعهد و پیروی از خواسته های خود بیشتر هستند. موفق تر از دختران است، بنابراین به نظر می رسد اشتغال مادر در خانه بیشترین تأثیر را بر فرزندان دختر دارد.البته مطالعات متناقض دیگری نیز وجود دارد که نشان می دهد فرزندان مادران شاغل خواب، نگرانی و نافرمانی بیشتری دارند.همچنین احساس شرم و ترس و اضطراب در دختران بیشتر و اختلالات روانی، اجتماعی و رفتاری در پسران بیشتر است، اما با این وجود هرچه تحصیلات مادر و ارتباط او با همسرش بهتر باشد، مهارت های زندگی و حضور با کیفیت او در خانه بهتر می شود و این می تواند از همه اینها جلوگیری کند. اختلالات.”

این روانشناس با بیان اینکه کار گاهی باعث ایجاد استرس می شود و والدین می توانند این استرس را به فرزندان خود نیز منتقل کنند، می گوید: مادر شاغل مسئولیت زیادی دارد؛ بنابراین باید بین کار و خانه تعادل ایجاد کند در غیر این صورت روانی را تجربه می کند. فرسایش و اختلالات رفتاری و فرزندان او نیز دچار اضطراب خواهند شد.” مادر نقش حیاتی در امنیت و شادی کودک دارد، بنابراین مادری که با ورزش احساس خوبی دارد می تواند این حس آرامش را به همسر و فرزند خود منتقل کند. برنامه ریزی مناسب

انجانی در عین حال می‌گوید: «مادرها باید در خانه فضایی گرم ایجاد کنند و اهداف کوچکی مانند تماشای فیلم، بازی و آشپزی با فرزندان خود در نظر بگیرند. در خانه باید پیگیری کنند. همچنین یک مادر شاغل باید به نیازهای خود به عنوان یک مادر توجه کند تا بهترین رابطه را با همسر و فرزندش داشته باشد، زیرا یک مادر شاد و هدفمند در اداره خانه موفق تر خواهد بود. “

انتهای پیام/