ایران آماده تقویت بنیه دفاعی تاجکیستان در مبارزه با تروریسم است


به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ امیر سرتیپ آشتیانی، وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران در حاشیه اجلاس همکاری‌های سازمان شانگهای در دهلی هند، با «شیرعلی میرزا» وزیر دفاع تاجیکستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

امیر سرتیپ آشتیانی در دیدار با وزیر دفاع تاجیسکتان طی سخنانی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در خصوص روابط ایران با کشور تاجیکستان، گفت: این روابط مبتنی بر برادری و خویشاوندی و خونی است که روابطی ماندگار و همیشگی خواهد بود.

آشتیانی با بیان این‌که آسیای مرکزی و به‌ویژه جمهوری تاجیکستان از جایگاه ویژه و برجسته‌ای در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران برخوردار است، ادامه داد: نخستین سفر جناب آقای رئیسی به تاجیکستان بیانگر اهمیت تاجیکستان در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است.

او  افزود: این دیدارها و رایزنی‌ها تقویت‌کننده و تحکیم‌بخش روابط دوجانبه خواهد بود.

آشتیانی با بیان این‌که منطقه آسیای مرکزی به محل تعامل و بعضاً تقابل و رقابت ژئوپلتیکی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای تبدیل شده است، گفت: در چنین شرایطی قدرت‌های فرامنطقه‌ای به دنبال منافع خود هستند و بر همین اساس دو کشور می‌بایست برای حفظ امنیت منطقه همکاری‌های خود را تقویت نمایند.

او ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران همواره حامی صلح ثبات و امنیت و تمامیت ارضی تاجیکستان بوده است و این سیاست را با قدرت ادامه خواهد داد.

وزیر دفاع کشورمان گفت: عضویت ایران و تاجیکستان در سازمان همکاری‌های شانگهای، فرصت‌های قابل‌توجهی را برای دو کشور ایجاد می‌کند که باید برای آن برنامه‌ریزی کرد.

آشتیانی ادامه داد: در خصوص همکاری‌های دفاعی و نظامی معتقدیم که مناسبات دفاعی دو کشور یکی از ارکان اصلی همکاری‌های فی‌مابین به شمار می‌رود که باعث ایجاد تحول در همکاری‌های کلان دو کشور و طبعاً استحکام هرچه بیشتر مناسبات شده است.

او ادامه داد: اولویت جمهوری اسلامی ایران در همکاری‌های دفاعی و نظامی با جمهوری تاجیکستان، تقویت بنیه دفاعی این کشور به‌ویژه مبارزه با تروریسم است.

شیرعلی میرزا وزیر دفاع تاجیکستان نیز در این دیدار با اشاره به فرهنگ مشترک و سابقه تاریخی و تمدنی دو کشور، روابط دو کشور را عمیق و از جنس برادرانه دانست و افزود: با مرور تحولات جهان و منطقه، موضوع نگرانی‌های امنیتی برای دو کشور مشترک است و لذا بر ضرورت تقویت همکاری‌ها تاکید داریم.

انتهای پیام/