یائسگی و نوسانات خلقی: لازم نیست با آن زندگی کنید

هورمون ها در نوسانات خلقی مرتبط با یائسگی نقش دارند. بدن شما دچار تغییرات هورمونی مختلفی می شود. استروژن بر تولید یک انتقال دهنده عصبی تنظیم کننده خلق و خو به نام سروتونین تأثیر می گذارد. نه تنها حساسیت گیرنده های سروتونین را افزایش می دهد، بلکه سطوح گیرنده را نیز افزایش می دهد. همه می توانند منجر به نوسانات خلقی شوند که معمولاً با این مرحله از زندگی مرتبط است.

PMS و افسردگی پس از زایمان

اگر در گذشته علائم PMS (تنش قبل از قاعدگی) را داشته اید، به احتمال زیاد از تغییرات خلقی و گرگرفتگی همراه با سایر تغییرات هورمونی رنج خواهید برد. زنانی که از افسردگی پس از زایمان رنج می‌برند (افسردگی که در چند ماه اول پس از زایمان رخ می‌دهد) یا متوجه تغییرات عاطفی در دوران بارداری شده‌اند، ممکن است بیشتر مستعد یائسگی و تغییرات خلقی باشند. گزینه های درمان هورمونی در دسترس هستند و اگر در این دسته قرار می گیرید، باید با پزشک خود مشورت کنید.

بی خوابی و علائم یائسگی

کم خوابی می تواند علائم یائسگی و نوسانات خلقی را افزایش دهد و هرکسی که از تعریق شبانه بیدار شود می تواند از این علائم رنج ببرد. همچنین، با افزایش سن، احتمال ابتلا به مشکلات خواب بیشتر می شود.

وقتی تحت استرس هستید، می تواند الگوی خواب طبیعی شما را مختل کند. در حالت ایده آل، شما باید حداقل هفت ساعت در هر شب بخوابید تا تغییرات خلقی در دوران یائسگی مشکل ساز نشود. بیاموزید که چگونه استرس خود را بهتر مدیریت کنید و اگر خواب مشکلی است با پزشک خود صحبت کنید تا بتوانید در شب خوب بخوابید و نوسانات خلقی را کاهش دهید.

رژیم غذایی، یائسگی و نوسانات خلقی

رژیم غذایی شما می تواند در نوسانات خلقی نقش داشته باشد. وقتی قند زیادی می خورید، اغلب متوجه می شوید که خلق و خوی شما نوسان بیشتری دارد. این به دلیل اثر ترن هوایی است که قند بیش از حد بر تنظیم انسولین در بدن دارد. همین امر در صورت مصرف محرک هایی مانند کافئین یا مصرف الکل صدق می کند. ممکن است چند تغییر ساده در رژیم غذایی شما تمام چیزی باشد که برای بهبود خلق و خوی شما لازم است.

بسیاری از چیزها می توانند در یائسگی و نوسانات خلقی نقش داشته باشند. هورمون ها، کمبود خواب و تغذیه نامناسب تنها سه مورد از آنها هستند. با حذف برخی مواد غذایی از رژیم غذایی خود می توانید خلق و خوی خود را به میزان قابل توجهی بهبود بخشید. شما می توانید با یادگیری تکنیک های تمدد اعصاب استرس را کاهش دهید که به نوبه خود خواب شما را تا حد زیادی بهبود می بخشد. اگر می دانید چه کاری باید انجام دهید و از کجا باید کمک بگیرید، یائسگی لازم نیست یک مصیبت باشد.

رژیم لاغری سریع