چگونه با تشخیص تیروئیدیت هاشیموتو وزن کم کنیم؟

بسیاری از افراد مبتلا به تیروئیدیت هاشیموتو، و همچنین سایر اشکال کم کاری تیروئید، به میزان قابل توجهی اضافه وزن پیدا می کنند و در از دست دادن آن مشکل زیادی دارند. البته دلیل اصلی افزایش وزن این است که هرگونه کم کاری تیروئید متابولیسم بدن را کند می کند. وقتی صحبت از کاهش وزن در این افراد می شود، اساساً باید سه عامل مختلف را در نظر گرفت. دو عامل اول برای شما بسیار آشنا هستند، اگرچه بسیاری از افراد مبتلا به تیروئیدیت هاشیموتو عامل سوم را که معمولاً دلیل اصلی ناتوانی در کاهش وزن افراد مبتلا به این بیماری است را در نظر نمی گیرند:

1. رژیم غذایی تقریباً تمام افرادی که سعی در کاهش وزن دارند، این کار را با تغییر رژیم غذایی خود انجام می دهند. و بدون شک، یک رژیم غذایی سالم بخش مهمی از کاهش وزن و همچنین حفظ آن است. البته، بسیاری از مردم واقعا نمی دانند که چه چیزی یک “رژیم غذایی سالم” را تشکیل می دهد، و این تا حدی به این دلیل است که منابع مختلف رژیم های غذایی متفاوتی را توصیه می کنند. به عنوان مثال، برخی از “متخصصان” به شما می گویند که کربوهیدرات ها را به طور کامل حذف کنید و هر نوع پروتئینی را که می خواهید بخورید. دیگران به شما خواهند گفت که این یک “بازی کالری” است و تا زمانی که خود را به مصرف مقدار مشخصی کالری در روز محدود کنید، وزن کم خواهید کرد.

اگر واقعاً به آن فکر می کنید، احتمالاً می دانید که برای کاهش وزن و حفظ وزن باید چه بخورید. بله، کاهش کالری می تواند موثر باشد، اما اگر بیشتر اوقات غذاهای ناسالم می خورید، واضح است که این یک راه حل طولانی مدت کاهش وزن نیست. و من به هیچ وجه پیشنهاد نمی‌کنم که باید همه آن غذاهای ناسالم را برای همیشه از زندگی خود حذف کنید، زیرا اگر بیشتر اوقات سالم غذا بخورید، اکثر مردم هر از چند گاهی با “تقلب” مشکلی ندارند.

بنابراین هنگام تلاش برای کاهش و حفظ وزن چه چیزی باید بخورید؟ خوب، قطعاً می خواهید سعی کنید حداقل 3 تا 5 وعده سبزیجات تازه در روز بخورید. البته، باید مراقب باشید که سبزیجات گواتروژن مانند کلم بروکلی و گل کلم را به حداقل برسانید، زیرا می توانند عملکرد تیروئید را مهار کنند. همچنین می توانید روزانه چند وعده میوه تازه مانند سیب، زغال اخته، تمشک و غیره بخورید. در حالت ایده آل، شما می خواهید میوه هایی با شاخص گلیسمی بالا مانند موز را به حداقل برسانید.

با فرض اینکه گیاهخوار نیستید، می توانید از گوشت های بدون چربی مانند مرغ و بوقلمون ارگانیک استفاده کنید. همچنین می توانید انواع خاصی از ماهی ها مانند ماهی آزاد وحشی را بخورید. تخم مرغ های ارگانیک نیز خوب هستند، به شرطی که به آنها حساسیت نداشته باشید. و آجیل و دانه های خام نیز خوب هستند. البته من هر چیزی را که می‌توانید اینجا بخورید فهرست نکرده‌ام، اما امیدوارم متوجه شده باشید. نکته کلی پرهیز از غذاهای تصفیه شده و شیرین و مصرف غذاهای کامل است.

دو نکته مهم دیگر این است که نباید صبحانه را حذف کنید زیرا می تواند سطح قند خون شما را خراب کند. نکته دوم این است که شما نمی خواهید بیش از دو ساعت بعد از صبحانه بدون خوردن غذا بمانید، حتی اگر یک چیز کوچک باشد. هر وعده غذایی باید حاوی مقداری پروتئین سالم باشد. این رویکرد به کاهش اشتها و تثبیت سطح قند خون شما کمک می کند، که برای هر برنامه کاهش وزن ضروری است.

تمرین 2. همه ما می دانیم که ورزش چقدر مهم است، بنابراین من در اینجا خیلی به جزئیات نمی پردازم. من متوجه هستم که بسیاری از افراد مبتلا به تیروئیدیت هاشیموتو سطح انرژی پایینی دارند و شروع یک برنامه ورزشی منظم را دشوار می کند. و صادقانه بگوییم، برخی از افراد برای بازگرداندن سطح انرژی خود باید به بخش های دیگر توجه کنند. این معمولاً با مراجعه به متخصص غدد یا پزشک عمومی انجام نمی شود، زیرا اکثر پزشکان به سادگی به بیماران خود هورمون های تیروئیدی می دهند که ممکن است به علائم تیروئید کم کار کمک کند، اما اغلب هیچ کاری برای رفع علت اصلی این بیماری انجام نمی دهد.

در نتیجه، بسیاری از افراد همچنان سطح انرژی پایینی دارند و نمی توانند ورزش کنند. بنابراین، توصیه می‌کنم افرادی که در این دسته قرار می‌گیرند، از یک پزشک غدد درون ریز طبیعی مشاوره بگیرند که بیش از توصیه هورمون مصنوعی یا طبیعی تیروئید انجام می‌دهد و رویکرد کل بدن را در پیش می‌گیرد که در اکثر مواقع به بازیابی سطح انرژی در افراد با انواع مختلف کمک می‌کند. کم کاری تیروئید، از جمله تیروئیدیت هاشیموتو.

برای کسانی که انرژی لازم برای ورزش منظم را دارند، توصیه می کنم حداقل سه تا پنج روز در هفته ورزش کنند که شامل حداقل 30 دقیقه تمرینات هوازی است. این می تواند به سادگی 30 دقیقه پیاده روی باشد. برخی از افراد ممکن است نتوانند با 30 دقیقه شروع کنند، زیرا ممکن است لازم باشد با 5 تا 10 دقیقه شروع کنند و سپس راه خود را ادامه دهند. اما هدف نهایی این است که تا 30 دقیقه ورزش بدون وقفه ایجاد کنید که باعث تعریق شما شود. طبق معمول، همیشه باید قبل از شروع هر برنامه ورزشی با پزشک خود مشورت کنید.

3. هورمون ها. وقتی صحبت از غدد درون ریز عملکردی می شود، یکی از مربیان من دکتر است. جانت لنگ، که مکرراً به شرکت کنندگان در سمینارهای خود می گفت که “هورمون ها قوی تر از رژیم غذایی هستند”. این بدان معنی است که با عدم تعادل هورمونی که بسیاری از افراد مبتلا به تیروئیدیت هاشیموتو دارند، کاهش وزن قابل توجهی از طریق غذا و ورزش به تنهایی بسیار دشوار است، اگر نگوییم غیرممکن است.

خوردن غذاهای تصفیه شده زیاد و حذف وعده های غذایی بر دو مورد از مهم ترین هورمون های بدن یعنی کورتیزول و انسولین تاثیر می گذارد. و اگر کسی این عادات را برای سال‌ها ادامه دهد، به غدد فوق کلیوی فشار وارد می‌کند و در نهایت می‌تواند منجر به مقاومت به انسولین شود. و تا زمانی که این موضوع اصلاح نشود، می توانید یک رژیم غذایی کامل داشته باشید و هر روز ورزش کنید و کاهش وزن دشوار خواهد بود.

بسیاری از افراد مبتلا به تیروئیدیت هاشیموتو و سایر اشکال تیروئید کم‌کار، تعادل هورمون‌های استروژن و پروژسترون را نیز دچار اختلال می‌کنند که می‌تواند منجر به افزایش وزن و کاهش وزن شود. این یکی دیگر از دلایلی است که من توصیه می کنم افراد مبتلا به این شرایط با یک پزشک متخصص هورمون طبیعی مشورت کنند زیرا آنها قادر خواهند بود هرگونه عدم تعادل هورمونی را شناسایی کنند و اگر تشخیص دادند که شما دچار آن هستید، می توانید به اصلاح آن کمک کنید.

بنابراین اینها مهمترین عواملی هستند که باید در هنگام تلاش برای کاهش وزن با کم کاری تیروئید، از جمله تیروئیدیت هاشیموتو، در نظر گرفت. اگرچه بیشتر مردم بر روی یکی از دو عامل اولی که ذکر کردم تمرکز می کنند، اما تعداد کمی از تأثیر عدم تعادل هورمونی بر کاهش وزن آگاه هستند. اما اگر می خواهید وزن کم کنید و آن را حفظ کنید، باید هر سه عامل را در نظر بگیرید. رژیم غذایی خوب، ورزش منظم و اصلاح هرگونه عدم تعادل هورمونی نه تنها به کاهش وزن ناخواسته کمک می کند، بلکه آن را برای همیشه حفظ می کند.

رژیم لاغری سریع