هورمون ها و کاهش وزن

اکثر مردم تغذیه کافی از میوه ها و سبزیجات دریافت نمی کنند که نقش بسیار زیادی در افزایش وزن و تعدادی از مشکلات سلامتی دارد. کم چرب، کم قند و پر فیبر باشد. میوه ها و سبزیجات راه های بسیار خوبی برای کاهش چربی بدن هستند. ترکیبی از میوه ها و سبزیجات خام، مواد مغذی کافی برای حفظ متابولیسم بدن و به حداقل رساندن رسوب چربی در اختیار شما قرار می دهد.

پروتئین نقش مهمی در کاهش چربی دارد. علاوه بر کمک به کاهش چربی، پروتئین همچنین به افزایش بافت ماهیچه ای در بدن کمک می کند که به نوبه خود به حفظ فرم بدن کمک می کند. این جزء ساختاری برای ساخت و ترمیم عضلات بدن ما است. زمانی که بدن ما فاقد پروتئین کافی باشد، بر روی سوزاندن ماهیچه ها و در عین حال ذخیره چربی تمرکز می کند. اما با افزایش مقدار پروتئین می توانیم روند را تغییر دهیم، یعنی بافت عضلانی خود را محافظت و بزرگ کنیم و فرآیند چربی سوزی را شروع کنیم.

راه دیگری که پروتئین می تواند به شما کمک کند کنترل اشتها است. پرخوری عامل اصلی افزایش چربی و وزن در نواحی ناخواسته است. با دریافت مقدار کافی پروتئین در رژیم غذایی به جای غذاهای چرب، می توانید از افزایش وزن جلوگیری کنید. بدن ما به 1.2 تا 1.7 گرم پروتئین به ازای هر کیلوگرم وزن بدن از یک منبع سالم نیاز دارد. منابع خوب پروتئین مرغ، ماهی، گوشت بدون چربی، لوبیا، محصولات لبنی و غیره هستند.

فرآیند سوزاندن و ذخیره غذا به برخی فعالیت های هورمونی در بدن بستگی دارد. بدن ما دو نوع مختلف هورمون ترشح می کند. یک هورمون چربی سوز و یک هورمون ذخیره کننده چربی. هورمون انسولین به ذخیره چربی کمک می کند، در حالی که گلوکاگون و GH (هورمون رشد) به چربی سوزی کمک می کنند. افزایش سطح انسولین منجر به کاهش میزان هورمون های چربی سوز می شود. پس از یک وعده غذایی حاوی کربوهیدرات بالا، بدن ما انسولین ترشح می کند که گلوکز را به گلیکوژن تبدیل کرده و در بدن ذخیره می کند. رسوب بیش از حد گلیکوژن از چربی سوزی جلوگیری می کند. از سوی دیگر، گلوکاگون به تجزیه گلیکوژن کمک می کند. این تجزیه نقش حیاتی در تخلیه ذخایر گلیکوژن بدن دارد تا بدن بتواند برای تامین انرژی مورد نیاز خود بر سوزاندن چربی تمرکز کند. هورمون رشد یکی دیگر از هورمون های مهم در روند کاهش چربی است. هورمون رشد در طول ورزش ترشح می شود و می تواند به میزان قابل توجهی چربی اضافی بدن را در این مدت بسوزاند.

دریافت روزانه کالری، انواع غذا، فعالیت بدنی و غیره همگی به تحریک انواع مختلف هورمون ها کمک می کنند و تعامل آنها در فرآیند بدن به تنظیم مکانیسم کاهش وزن و افزایش وزن کمک می کند.

رژیم لاغری سریع