نقش کلسیم در درمان آکنه

بسیاری از ما – از جمله کودکان – اهمیت کلسیم را برای استخوان ها و دندان های سالم می دانیم. بچه‌های حساس با سخنرانی‌هایی در مورد محتوای کلسیم شیر، فواید سلامتی آن و غیره، شیر دریافتی روزانه خود را تشویق می‌کنند. آیا تا به حال به تأثیر کلسیم بر روی پوست خود فکر کرده اید؟ اگر از آکنه رنج می برید، ممکن است لازم باشد در منابع کلسیم خود تجدید نظر کنید.

وقتی صحبت از سلامت پوست به میان می آید، کلسیم برای حفظ گردش سلولی و سطح چربی مهم است. کمبود کلسیم منجر به خشکی، تحریک و چین و چروک زودرس می شود. همچنین اعتقاد بر این است که حساسیت به سرطان پوست را افزایش می دهد. علاوه بر این، کمبود بدن شما را مجبور می کند تا کلسیم را از استخوان ها و دندان های شما جدا کند تا در سایر فرآیندهای بدن از آن استفاده کند.

کلسیم بر آزادسازی آنتی اکسیدان ها تأثیر می گذارد، مواد اصلی که با التهاب مبارزه می کنند. از آنجایی که التهاب یکی از دلایل اصلی آکنه است، کلسیم می تواند اثر مفیدی داشته باشد. کلسیم تولید آنتی اکسیدانی به نام کاتالاز را تنظیم می کند که از کلاژن و الاستین در برابر آسیب محافظت می کند و ساختار پوست را حفظ می کند. به این ترتیب، کلسیم یک مکمل عالی برای مراقبت از پوست ضد پیری است.

افزایش مصرف کلسیم در زمستان می تواند از پوست شما در برابر خشکی بیش از حد محافظت کند. این ماده با حفظ سطوح کافی کلسیم در خارجی ترین لایه پوست، یعنی اپیدرم، عمل می کند تا یک سد محافظ در برابر هوای سرد ایجاد کند که در غیر این صورت باعث خشکی و آسیب به پوست و ایجاد آکنه های ناخوشایند می شود. یکی دیگر از مزایای کمتر شناخته شده کلسیم، اثر آرام بخش آن بر سیستم عصبی است. گفته می شود که کلسیم اثرات استرس را کاهش می دهد و استرس چیزی است که به طور اجتناب ناپذیری به صورت آکنه و سایر بیماری های پوستی روی پوست ظاهر می شود.

واضح است که کلسیم برای سلامت پوست ضروری است، اما باید مراقب باشید که منبع مناسب کلسیم را در رژیم غذایی انتخاب کنید. این به این دلیل است که برخی از بهترین منابع کلسیم مانند لبنیات و کربوهیدرات ها حاوی مواد دیگری هستند که آکنه را بدتر می کنند. شیر، پنیر و ماست حاوی هورمون هایی هستند که سطح هورمون ها را در بدن شما مختل می کنند. عدم تعادل هورمونی علت اصلی آکنه است زیرا به تولید بیش از حد سبوم کمک می کند و در نتیجه پوست چرب بیشتر مستعد آکنه است. گاوهای مزرعه معمولاً دوزهایی از هورمون ها را دریافت می کنند، به طوری که محصولات لبنی حاصل از آنها تعادل هورمونی را در بدن ما مختل می کند. محصولات شیر ​​کامل نیز منجر به افزایش وزن ناخواسته می شوند. منابع کلسیم سرشار از قند، تولید انسولین را افزایش می‌دهند که باعث التهاب و بدتر شدن آکنه می‌شود.

این اطلاعات کافی است برای باز کردن چشمان کسانی که کورکورانه برای دریافت کلسیم به لبنیات اعتماد کرده اند. مهم است که غذاهای غنی از کلسیم دوستدار پوست مانند لوبیا، بروکلی، اسفناج، ساردین و سالمون را انتخاب کنید. سبزیجات با برگ سبز تیره که منبع عالی کلسیم هستند، همچنین دارای فیبر بالا و کالری کم هستند، بنابراین از التهاب جلوگیری می کنند. ساردین و ماهی قزل آلا حاوی اسیدهای چرب امگا 3 هستند که خاصیت ضد التهابی دارند.

با این حال، اگر از پوکی استخوان یا سایر بیماری های مرتبط با کمبود کلسیم رنج می برید، بهتر است قبل از ایجاد هر گونه تغییر در رژیم غذایی خود با پزشک خود مشورت کنید. مکمل های آکنه حاوی کلسیم، منیزیم و ویتامین B می توانند به بهبود خاصیت ارتجاعی پوست، رنگ مو و عملکرد سیستم عصبی کمک کنند. نکته کلیدی در انتخاب منابع مناسب کلسیم است.