نحوه تاثیر رژیم غذایی بر هورمون ها

اگر بخواهید از بسیاری از مردم بپرسید که ما انسان ها چند هورمون داریم، پاسخ ممکن است این باشد که ما بیش از حد هورمون داریم: هورمون های ناله کننده، بدحجابی و غیره. هورمون ها برای هر احساس ناخواسته ای که رخ می دهد سرزنش می شوند. اما آن‌ها بخش مهمی از کل ارکستر هستند که بدن ما را کنترل می‌کنند، و زمانی که هر بخشی از ارکستر ناهماهنگ باشد، همه چیز را از تعادل خارج می‌کند. عدم تعادل هورمونی یک مشکل بسیار واقعی است و کارهای زیادی برای تنظیم این مشکل در حال انجام است.

اما هورمون ها دقیقا چیست؟ آنها مواد بیوشیمیایی تنظیمی هستند که توسط غدد تولید می شوند و توسط سیستم گردش خون برای هماهنگ کردن رفتار فیزیولوژیکی منتقل می شوند. آنها هضم، تنفس، متابولیسم، ادراک حسی، خواب، استرس، ورزش و خلق و خو را تنظیم می کنند. آنها شکل مهمی از ارتباط بین اندام ها و بافت های ما را تشکیل می دهند. و تنها بخش کوچکی از این بیوشیمیایی قدرتمند به انجام کار کمک زیادی می کند. ما می‌توانیم ببینیم که چگونه آنها می‌توانند به راحتی از مهلکه خارج شوند.

اگر کمبود هورمون وجود داشته باشد، اثرات ممکن است به هورمون مورد نظر بستگی داشته باشد. به عنوان مثال، کمبود DHEA می تواند منجر به پیری زودرس شود و توانایی ما را برای مقابله با استرس فیزیکی و روانی کاهش دهد. آنچه ما در گذشته به عنوان کاهش شناختی مرتبط با افزایش سن به دلیل آتروفی در نظر گرفتیم در واقع ممکن است ناشی از کمبود این هورمون باشد.

از آنجایی که ما در صد سال گذشته تقریباً دوبرابر امید به زندگی خود داشته ایم، این غدد بافت نرم که هورمون ها را تولید می کنند، باید آنها را در طول عمر طولانی تری تولید کنند. به اینها سوءتغذیه، کم تحرکی و استرسی که روزانه با آن مواجه هستیم را اضافه کنید و کمبود هورمون امروزه به مشکلی بزرگتر از گذشته تبدیل شده است. کارهای زیادی روی درمان جایگزینی هورمون در آزمایشگاه انجام شده است، اما برای علم بسیار دشوار است که تصمیم بگیرد چگونه به این موضوع پیچیده نزدیک شود.

در برخی موارد مجزا، افزودن هورمون به سیستم ما ممکن است تنها راه حل باشد، اما پمپاژ هورمون ها به بدن ما باید به عنوان آخرین راه حل در نظر گرفته شود. یک راه مطمئن و طبیعی برای جلوگیری از عدم تعادل هورمونی از طریق رژیم غذایی و ورزش است. ابتدا از چه چیزی اجتناب کنید: غذاهای فرآوری شده. کربوهیدرات های تصفیه شده، چربی های فرآوری شده مانند چربی های ترانس، همراه با قند موجود در غذاهای فرآوری شده، می توانند باعث عدم تعادل هورمون ها شوند.

در اینجا توصیه هایی وجود دارد که متخصصان تغذیه برای کمک به حفظ سطح هورمون در سطوح سالم توصیه کرده اند:

1. میوه کم فروکتوز. فیبر و مواد مغذی موجود در میوه ها عالی هستند، اما تمام فروکتوز می تواند ترشح هورمون را مسدود کند. همه میوه ها دارای محتوای قند یکسان نیستند، بنابراین میوه هایی را که می خورید عاقلانه انتخاب کنید.

2. سبزیجات ارگانیک. سبزیجات تازه بدون سموم در سطوح مختلف به سلامت ما کمک می کنند. هنگامی که آنها تخمیر می شوند، حتی مفیدتر هستند.

3. پروتئین ها. پروتئین‌های با کیفیت خوب مانند مرغ، ماهی سالم و گوشت قرمز به حفظ تعادل هورمون‌ها کمک می‌کنند، اما وقتی در دمای پایین‌تر پخته شوند، بهتر هستند.

4. ویتامین D. غذاهای سرشار از این ویتامین برای تنظیم ژن و سلامتی ضروری هستند.

رژیم لاغری سریع