فواید ویتامین D3 چیست؟

ویتامین D3 یک ویتامین محلول در چربی است و مقدار اضافی آن را می توان در بافت های نرم بدن ذخیره کرد.

ویتامین D دو شکل دارد. ایگو کلسیفرول و کولیکلسیفرول. کلسیفرول ایگو در شیر، ماهی خال مخالی، شاه ماهی، ساردین، ماهی تن، غلات، تخم مرغ و محصولات پخته شده یافت می شود. از سوی دیگر، کل کلسیفرول می تواند در بدن توسط گرمای خورشید تولید شود. نور خورشید بهترین منبع ویتامین D3 است.

اگرچه D3 به عنوان یک ویتامین طبقه بندی می شود، اما همچنان یک هورمون است. به محض اینکه بدن در معرض نور خورشید قرار می گیرد، به خصوص پوست ما، ویتامین D3 سنتز می شود، در بدن گردش می کند و به جذب کلسیم و فسفر کمک می کند. در ادامه با فواید ویتامین D3 بیشتر آشنا شوید.

فواید ویتامین D3

هنگامی که ویتامین D3 بیش از حد باشد، می توان آن را برای استفاده در آینده در سلول های چربی ذخیره کرد. کمبود ویتامین D در بدن ما اثرات منفی دارد.

وقتی مقدار مناسب ویتامین D در بدن خود داشته باشیم، می‌توانیم از مزایای بی‌شماری ویتامین D3 بهره ببریم. ویتامین D مسئول تقویت استخوان ها و دندان ها، افزایش تراکم استخوان و جلوگیری از ضعف عضلانی است. همچنین به جذب کلسیم در بدن ما کمک می کند. بنابراین، زمانی که افراد مسن دارای مقادیر کافی ویتامین D3 باشند، کمتر مستعد ابتلا به آرتریت، پوکی استخوان و استئومالاسی هستند. برای کودکان رشد می کند و به رشد استخوان کمک می کند و از بیماری هایی مانند راشیتیسم جلوگیری می کند.

همچنین برای کاهش خطر ابتلا به سرطان در مردان و زنان مانند سرطان پروستات، سرطان روده بزرگ و سرطان سینه شناخته شده است. همچنین خطر ابتلا به عفونت های مرتبط با بارداری مانند واژینوز باکتریایی را برای زنان باردار کاهش می دهد که منجر به زایمان زودرس و مرگ جنین می شود. خطر ابتلا به مشکلات قلبی را کاهش می دهد و فشار خون و سطح کلسترول را کاهش می دهد. همچنین به بهبود وضعیت دیابت و ام اس کمک می کند. علاوه بر این، سیستم ایمنی بدن ما را برای جلوگیری از بیماری های عفونی نیز تقویت می کند. یکی دیگر از مزایای ویتامین D3 جلوگیری از بیماری های خود ایمنی است.

فواید ویتامین D3 برای سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها، سلامتی بسیار مهم است. مقدار مناسب ویتامین D3 مورد نیاز است. شما به راحتی می توانید آن را از گرمای خورشید که منبع اصلی آن شناخته شده است، دریافت کنید. اما به یاد داشته باشید که قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید به دلیل اشعه UVB خوب نیست. اگر پوست تیره‌تری دارید، در مقایسه با پوست روشن‌تر، نوردهی طولانی‌تری لازم است.

رژیم لاغری سریع