سروتونین و افسردگی: چه ارتباطی با هم دارند؟

افسردگی یکی از شایع ترین و قابل درمان ترین بیماری های روانی است. از هر چهار زن یک نفر و از هر ده مرد یک نفر می تواند انتظار داشته باشد که در طول زندگی خود به آن مبتلا شود. مطالعات نشان داده است که افرادی که از افسردگی رنج می برند، عدم تعادل انتقال دهنده های عصبی، مواد طبیعی که به سلول های مغز اجازه می دهد با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، دارند. دو انتقال دهنده عصبی دخیل در افسردگی سروتونین و نوراپی نفرین هستند. انتقال دهنده های عصبی مواد شیمیایی قدرتمندی هستند که فرآیندهای فیزیکی و احساسی متعددی مانند عملکرد ذهنی، حالات عاطفی و پاسخ های درد را تنظیم می کنند. تقریباً تمام عملکردهای زندگی توسط انتقال دهنده های عصبی کنترل می شود.

سروتونین یک انتقال دهنده عصبی مهم با بسیاری از عملکردهای مهم در مغز و بدن است. کمبود سروتونین اغلب به مشکلات خلقی کمک می کند. برخی معتقدند این یک اپیدمی در ایالات متحده است. سروتونین کلید شادی ما است و برای احساسات ما بسیار مهم است زیرا هم اضطراب و هم افسردگی را دفع می کند. بسیاری از تئوری‌های بیوشیمیایی کنونی افسردگی بر روی آمین‌های بیوژنیک، گروهی از ترکیبات شیمیایی مهم در انتقال عصبی – عمدتاً نوراپی‌نفرین، سروتونین، و تا حدی دوپامین، استیل کولین و اپی نفرین تمرکز دارند.

چه عواملی باعث کمبود سروتونین می شود؟

o دوره های طولانی استرس می تواند سطح سروتونین را کاهش دهد. جامعه سریع و فست فود ما عامل اصلی این عدم تعادل است.

o رژیم غذایی نامناسب انتقال دهنده های عصبی از پروتئین های موجود در بدن ساخته می شوند. همچنین ویتامین ها و مواد معدنی خاصی به نام “کوفاکتور” مورد نیاز است. هنگامی که شما بد غذا می خورید و پروتئین، ویتامین، یا مواد معدنی کافی برای ساخت انتقال دهنده های عصبی مصرف نمی کنید، عدم تعادل انتقال دهنده عصبی ایجاد می شود. ما واقعاً به آنچه می خوریم فکر می کنیم و احساس می کنیم.

o عوامل ژنتیکی، متابولیسم معیوب و مشکلات گوارشی می توانند بر جذب و تجزیه مواد غذایی ما تأثیر بگذارند و توانایی ما برای تولید سروتونین را کاهش دهند.

o مواد سمی مانند فلزات سنگین، آفت کش ها، مصرف مواد مخدر و برخی از داروهای تجویزی می توانند به طور دائمی به سلول های عصبی سازنده سروتونین و سایر انتقال دهنده های عصبی آسیب بزنند.

o برخی داروها و مواد مانند کافئین، الکل، نیکوتین، NutraSweet، داروهای ضد افسردگی و برخی داروهای کاهش دهنده کلسترول باعث کاهش سطح سروتونین و سایر انتقال دهنده های عصبی می شوند.

o تغییرات هورمونی باعث کاهش سروتونین و عدم تعادل انتقال دهنده های عصبی می شود.

o کمبود نور خورشید باعث کاهش سطح سروتونین می شود

علائم. اگر روحیه غمگین، افسرده، کم انرژی، افکار منفی، احساس تنش و تحریک پذیری، هوس خوردن شیرینی جات و کاهش علاقه به رابطه جنسی، ممکن است دچار کمبود سروتونین باشید.

سایر اختلالات مرتبط با سروتونین عبارتند از:

افسردگی

ترس

موارد وحشت زدگی

بیخوابی

سندرم روده تحریک‌پذیر

PMS/ عدم تعادل هورمونی

فیبرومیالژیا

چاقی

اختلال خوردن

وسواس و اجبار

دردهای عضلانی

درد مزمن

سوء مصرف الکل

سردرد میگرنی

چگونه کمبود سروتونین را تشخیص دهم؟

آزمایش‌های انتقال‌دهنده عصبی، پرسشنامه‌ها و آزمایش‌های خون می‌توانند به تعیین اینکه آیا ممکن است کمبود سروتونین داشته باشید یا خیر، کمک کنند. آزمایش‌های خاصی می‌توانند تعیین کنند که آیا سطح طبیعی ویتامین‌ها و مواد معدنی پیش‌ساز و کوفاکتوری که مغز برای تولید سروتونین به آن نیاز دارد، دارید یا خیر. علاوه بر این، هورمون‌هایی مانند سطوح آدرنال، تیروئید و استروژن می‌توانند بر سطح سروتونین تأثیر بگذارند و توضیح دهند که چرا برخی از زنان مشکلات خلقی قبل از قاعدگی و یائسگی را تجربه می‌کنند.

چگونه سطح سروتونین را به طور طبیعی افزایش دهیم؟

داروهای تجویزی مانند Prozac، Zoloft، Paxil و Lexapro به عنوان مهارکننده های بازجذب سروتونین یا (SSRIs) طبقه بندی می شوند. آنها به گردش بیشتر سروتونین کمک می کنند که مغز شما تولید می کند. آنها برای علائم مختلفی مانند افسردگی، حملات پانیک، اضطراب، PTSD، وسواس و اجبار استفاده می شوند. مهارکننده های بازجذب سروتونین/نوراپی نفرین (SNRIs) مانند افکسور و سیمبالتا وجود دارند که سروتونین و نوراپی نفرین بیشتری را در گردش خون نگه می دارند.

درمان‌های مغذی، مانند درمان هدفمند با آمینو اسید، به طور طبیعی سطوح انتقال‌دهنده‌های عصبی را که فرد کمبود آنها را تشخیص داده است، افزایش می‌دهد. یکی 5-HTP را با داروی ضد افسردگی فلووکسامین مقایسه کرد و دریافت که 5-HTP به همان اندازه مؤثر است.

می توان آن را به تنهایی یا همراه با دارو برای پایین نگه داشتن دوز مصرفی و جلوگیری از “دفع” که بسیاری از افراد با دارو تجربه می کنند استفاده کرد.

o تریپتوفان -> 5-HTP -> سروتونین

داروهای گیاهی مانند مخمر سنت جان برای تسکین علائم افسردگی و اضطراب در دسترس هستند. برخی مشابه با داروهای ضد افسردگی SSRI عمل می کنند.

کارهایی که می توانید برای افزایش سطح سروتونین و بهبود سلامت کلی انجام دهید

سه بار در هفته حداقل 30 دقیقه ورزش کنید.

پیاده روی، یوگا، حرکات کششی.

نور خورشید زیادی دریافت کنید.

روزانه 6-8 لیوان آب بنوشید

دعا و مراقبه

حداقل سه وعده غذایی در روز بخورید. حذف وعده های غذایی باعث استرس بالا و انرژی کم می شود. با هر وعده غذایی پروتئین بخورید. کربوهیدرات های پیچیده مانند برنج قهوه ای بخورید. از شکر، غذاهای ناسالم، ماکارونی سفید، برنج سفید، نان سفید، کلوچه و کیک خودداری کنید.

بدون کافئین، الکل یا NutraSweet (آسپارتام). NutraSweet می تواند برای مغز شما سمی باشد.

الکل می تواند افسردگی، اضطراب و مشکلات خواب را بدتر کند.

اضافات مفید

مولتی ویتامین/مولتی مینرال روزانه

کپسول روغن ماهی EPA/DHA ترکیبی 2000 میلی گرم در روز

مکمل های تقویت کننده سروتونین مانند:

ال-تریپتوفان 1000 میلی گرم قبل از خواب

5HTP 300 میلی گرم روزانه

سرن 3 کپسول روزانه

سروتون 3 کپسول روزانه

رژیم لاغری سریع