خطرات استرس کنترل نشده نوشته Debi Silber، MS، RD، WHC

دو نوع استرس وجود دارد. نوع اول استرس حاد است. این نوعی است که بدن شما خطر را احساس می کند و با ایجاد تغییرات فیزیکی که به شما امکان می دهد به سرعت از خطر خارج شوید، با تهدید سازگار می شود. این به این دلیل است که بدن شما مواد شیمیایی و هورمون های استرس مانند آدرنالین و کورتیزول ترشح می کند. این مواد شیمیایی در پاسخ به افکار شما آزاد می شوند و باعث می شوند بدن شما برای “جنگ یا فرار” آماده شود. فرض کنید در حال عبور از خیابان هستید و متوجه می شوید که ماشینی به سرعت نزدیک می شود. ماشینی را می بینید که شما را می ترساند. سپس بدن شما با ترشح مواد شیمیایی و هورمون هایی که پیام هایی را به قلب، ریه ها و اندام های شما می فرستد تا آنها را برای مقابله با بحران آماده کند، با استرس سازگار می شود. ضربان قلب شما افزایش می یابد، جریان خون به عضلات شما هدایت می شود و امکان حرکت سریع را فراهم می کند، مردمک ها گشاد می شوند و اکسیژن بیشتری برای افزایش انرژی در ریه های شما جریان می یابد. این تغییرات به شما این امکان را می‌دهد که سریع عکس‌العمل نشان دهید و با خیال راحت به حاشیه بپرید. در مدت کوتاهی بدن شما آرام می شود و همه چیز به حالت عادی باز می گردد. این مکانیسم حفاظتی برای ایمنی شما بسیار مهم است و برای محافظت از شما در برابر خطر طراحی شده است.

نوع دیگر استرس استرس مزمن نامیده می شود. استرس مزمن مواد شیمیایی و هورمون هایی را آزاد می کند که فقط برای مدت کوتاهی باید آزاد شوند. پاسخ استرس فعال می شود و هرگز غیرفعال نمی شود. غده هایی که این مواد شیمیایی را ترشح می کنند هیچ راهی برای جبران یا بازیابی به سطوح قبل از استرس ندارند. بدن شما در حالت انگیختگی بیش از حد باقی می‌ماند و هورمون‌هایی که برای کمک و محافظت از شما طراحی شده‌اند بیش از حد تولید می‌شوند و در نهایت تحلیل می‌روند. مثل این است که دوش را با قدرت کامل روشن کنید و آن را روشن بگذارید. در نهایت آب گرم شما تمام خواهد شد.

استرس و سیستم ایمنی بسیار نزدیک به هم مرتبط هستند. سیستم ایمنی بدن شما هماهنگی درونی را در بدن شما حفظ می کند. وقتی سالم و قوی است، در حالت جنگی است تا از شما در برابر تهاجمات ناخواسته محافظت کند. یکی از بزرگترین خطرات استرس مزمن این است که انتشار بیش از حد مواد شیمیایی باعث سرکوب سیستم ایمنی بدن شما می شود. هنگامی که این اتفاق می افتد، بدن شما توانایی مبارزه با مهاجمان را به طور موثر ندارد و شما را در برابر بیماری، شرایط مرتبط با استرس و بیماری محافظت کمتری می کند. سیستم ایمنی به طور مستقیم تحت تأثیر روشی که ما با استرس برخورد می کنیم، قرار می گیرد. وقتی قوی باشد از ما محافظت می کند و وقتی ضعیف است نمی تواند برای ما بجنگد. (آیا تا به حال متوجه شده اید که چگونه تحت استرس شدید می توانید به عفونت تنفسی مبتلا شوید؟ ترشح هورمون های استرس که سیستم ایمنی شما را ضعیف می کند و نمی تواند از شما در برابر مهاجم محافظت کند).

هورمون های استرس و مواد شیمیایی بسته به طرز فکر، احساس و عمل ما ترشح می شوند. طرز تفکر، احساس و عمل ما بر اساس عقاید، باورها، نظام ارزشی، تربیت دینی، شخصیت، فرهنگ و شرایط گذشته ما است. همه این متغیرها تعیین می‌کنند که استرس چگونه بر ما تأثیر می‌گذارد، زیرا تعیین می‌کنند ما جهان اطرافمان را چگونه می‌بینیم. دو نفر بسته به دیدگاهشان می توانند یک رویداد را بسیار متفاوت ببینند. به عنوان مثال، آیا تا به حال متوجه شده اید که دو نفر می توانند ترافیک را ببینند؟ در یک نقطه، فردی را می توان دید که به فرمان خود می کوبد، فحش می دهد و در دریایی از هورمون های ناشی از استرس غرق می شود. فرد مقابل را می توان در حال صحبت با تلفن، گوش دادن به موسیقی و لذت بردن از یک لحظه آرام دید. این رویداد برای هر دو یکسان است، اما نحوه مشاهده رویداد کاملاً متفاوت است و بر اساس نحوه تفسیر هر یک از رویداد است. اگرچه همه ما استرس را به طور متفاوتی تجربه می کنیم، اما افرادی که بهتر می توانند عوامل استرس زا در زندگی خود را مدیریت کنند، از بیشترین مزایای سلامتی و رفاه بهره مند می شوند. بدن آنها به طور مداوم هورمون های استرس را ترشح نمی کند، که در کنار سایر فرسودگی های فیزیکی، به سیستم ایمنی آسیب می رساند.

اگر این مواد شیمیایی به طور مداوم ترشح شوند، می توانند به مرور زمان باعث ایجاد شرایط و بیماری های مرتبط با استرس نیز شوند، زیرا ترکیب شیمیایی سلول های شما را تغییر می دهند و در عین حال سیستم ایمنی بدن شما را ضعیف می کنند. هنگامی که هورمون هایی مانند کورتیزول کاهش می یابد، اختلالات خودایمنی ممکن است رخ دهد و شرایطی مانند آرتریت شایع است. اگر مقادیر غیر طبیعی باشند، مشکلات دیگری ایجاد می شود. کیفیت خواب، اختلالات پوستی، ناباروری، اضطراب و تاخیر در بهبودی زمانی که هورمون های استرس نامتعادل هستند، شایع هستند.

استرس بر سیستم عصبی که مستقیماً با دستگاه گوارش در ارتباط است نیز تأثیر می گذارد. آیا تا به حال متوجه شده اید که هنگام خوردن ناهار چقدر گاز گرفته، نفخ می کنید یا احساس می کنید که به طور کامل هضم نشده اید؟ بدن شما استرسی را که احساس می کردید تفسیر کرد و تصمیم گرفت که آماده کردن شما برای مبارزه درک شده مهمتر از هضم موثر وعده غذایی است. سوء هاضمه آنقدر شایع است که در حال حاضر شکایت شماره یک در اورژانس است. شرایطی مانند رفلاکس اسید، سندرم روده تحریک پذیر و زخم ها بسیار شایع هستند و می توانند با استرس مرتبط باشند.

گویی همه چیز به اندازه کافی بد نبوده است، استرس باعث می شود سریعتر پیر شویم. این زمانی اتفاق می افتد که کورتیزول بیش از حد آزاد شود، به اندازه کافی وجود ندارد و نیاز به تولید بیشتر است. سطوح با قرض گرفتن مواد شیمیایی از ذخایر استروژن شما که برای حفظ جوانی و شادابی لازم است، بازیابی می شود. آیا به کسی توجه کرده اید و فکر کرده اید، “وای، به نظر می رسد که آن شخص زندگی سختی داشته است.” روشی که او استرس خود را مدیریت کرده است روی صورتش نوشته شده است.

اگر فکر می کردید بدتر از این نمی شود، استرس نیز می تواند منجر به چاقی شود! در اینجا چه اتفاقی می افتد. وقتی استرس دارید، هورمون های استرس ترشح می شوند و اشتهای شما را برای غذاهای پرچرب و پر کالری افزایش می دهند. سپس این غذاها را بخورید و اینها غذاهایی هستند که باعث ترشح هورمون های استرس می شوند! این یک چرخه بی پایان است که منجر به هورمون های استرس اضافی، افزایش وزن و ناامیدی می شود. این هورمون ها همچنین ذخیره چربی در ناحیه شکم شما را تشویق می کنند، میزان گلوکز موجود در خون را افزایش می دهند و پایه مقاومت به انسولین، دیابت، کلسترول بالا و فشار خون بالا را ایجاد می کنند. بنابراین استرسی که تفسیر می‌کنید شما را تشویق می‌کند که غذاهایی را بخورید که شما را سنگین‌تر می‌کنند، که منجر به ترشح مواد شیمیایی بیشتر می‌شود. اگر اهل احساسات خواری هستید، مشکلات بزرگتری دارید. اکنون غذای اضافی را به عنوان راهی برای خوددرمانی اضافه کرده اید تا از استرس خود احساس بهتری داشته باشید. شما می‌توانید غذاهای سرشار از چربی و کربوهیدرات‌ها را انتخاب کنید که باعث افزایش سروتونین شیمیایی می‌شود. این شما را بلند می کند اما بعد به شدت شما را رها می کند و انرژی کمتری نسبت به قبل دارید. در این مرحله، استرس اصلی، احساسات در مورد عادات غذایی، اضافه وزن، نقطه شروع بیماری و هورمون های استرس بیداد می کنید.

درک این نکته مهم است که پاسخ استرس به گونه ای طراحی شده است که برای ایمنی کوتاه مدت استفاده شود. متأسفانه، شما به همان مواد شیمیایی آسیب می زنید که در صورت ادامه انتشار، از شما در برابر خطرات فوری محافظت می کنند. بدتر از آن، بدن نمی‌داند که استرس واقعی است یا خیالی. این هورمون‌های استرس را ترشح می‌کند، چه در غم مرگ یکی از عزیزانتان غمگین باشید، چه واکنش نشان دهید که فرزندانتان شما را دیوانه کرده است، یا تکرار درد، صدمه یا مشاجره‌ای که ده سال پیش با مادرتان داشتید.

ما اغلب از اینکه استرسی که احساس می کنیم چگونه می تواند باعث واکنش فیزیکی شود بی اطلاع هستیم. پذیرش اینکه یک واکنش فیزیکی یک علت فیزیکی دارد می تواند آسان تر باشد. به عنوان مثال، اگر انگشت پای خود را خرد کنید، از درد گریه می کنید. اما به یاد داشته باش. چیزی شرم آور می شنوید یا چیزی که شما را عصبانی می کند. پیام با توجه به روشی که یاد گرفته اید فکر کنید، احساس کنید و عمل کنید توسط شما شنیده و تفسیر می شود. در نتیجه چغندر قرمز یا سرخ می شوید! هنگامی که در مورد چیزی عصبی هستید، ممکن است احساس کنید “پروانه” می شود یا ممکن است دستان شما لکه دار شوند. هنگامی که عصبانی هستید ممکن است احساس کنید “خون شما به جوش می آید”، ممکن است “معده ترش” داشته باشید یا ممکن است احساس کنید گرما از شما خارج می شود. همه این مثال ها پاسخ های فیزیکی به احساسات هستند. پیام شنیده شد، تفسیر شد، مواد شیمیایی ترشح شد و شما نسبت به پیام واکنش فیزیکی داشتید. این فقط یک حادثه است! حالا استرس مادر شدن را تصور کنید، سعی کنید همسر، همکار، دختر، خواهر، دوست یا همسایه خوبی باشید. نیاز به کامل بودن، دوست داشتن، شناخته شدن، تحسین شدن و احترام را اضافه کنید. آن را با استرس، فشار و اضطراب ناشی از صدمات، نارضایتی ها و احساسات منفی گذشته که از دیدگاه یا منظری که برای شما خوب نیست، مخلوط کنید. چی داری؟ نسخه ای برای شرایط، بیماری ها و ناتوانی های مرتبط با استرس. در حالی که این ممکن است ترسناک به نظر برسد، زیبایی این است که شما در موقعیت فوق العاده ای هستید که می توانید پاسخ استرس را متوقف کنید. به یاد داشته باشید که استرس شما ممکن است تغییر نکند. با این حال، آنچه می تواند تغییر کند، نحوه واکنش شما به آن است.

رژیم لاغری سریع