بیایید درباره آهن صحبت کنیم – JSHealth


آهن نقش مهمی در بدن دارد. این جزء لاینفک بسیاری از سیستم های بیولوژیکی است زیرا طیف وسیعی از فرایندهای الکتریکی را آغاز می کند. این شامل گردش اکسیژن در بدن است و DNA و سیستم الکتریکی ما را می سازد. با این حال ، شما می خواهید آهن کافی داشته باشید! از آنجا که سموم می توانند سموم را در بدن تولید کنند ، سطح آنها در بدن باید به درستی کنترل شود.

علائم کمبود آهن

کمبود فلز را می توان در فردی که در تشخیص هیچ علامتی ندارد یا در فردی با علائم تشخیص داد. این موارد شامل ضعف ، خستگی ، تحریک پذیری ، بی قراری ، سردرد و سطح پایین انرژی است. برخی از افرادی که آهن ندارند ممکن است دچار آلوپسی ، از دست دادن برگ یا خشکی دهان شوند.

آزمایش خون شما به چه معناست؟

آزمایش آهن با آزمایش مواد موجود در خون میزان آهن بدن را اندازه گیری می کند. این آزمایشات معمولاً بلافاصله انجام می شوند و می توانند به کاهش یا سمیت آهن کمک کنند یا آن را کنترل کنند.

  • آهن سرم: میزان آهن موجود در پلاسمای خون را اندازه گیری می کند
  • ترانسفرین: اندازه گیری میزان ترانسفرین (پروتئینی که آهن را در بدن ما حمل می کند)
  • TIBC (اتصال کل آهن): مقدار آهن قابل اتصال به پروتئین ها در خون را اندازه گیری می کند.
  • UIBC (استحکام کافی فولاد): حفظ انتقال را تضمین می کند (مقدار ترانسفرین که با آهن راضی نیست).
  • ضرب ترانسفرین: مقدار آهن پر کننده فلز را نشان می دهد.
  • فریتین سرم: میزان ذخیره آهن در بدن را اندازه گیری می کند.

چگونه می توان سطح فلزات را به طور طبیعی افزایش داد

رژیم غذایی به افزایش کمبود آهن و افزایش کم خونی کمک می کند. آهن هم (گوشت) شامل گوشت ، ماهی ، مرغ و تخم مرغ است. همچنین انواع زیادی از گیاهان از جمله عدس ، نخود فرنگی ، لوبیا ، توفو / تمپه ، آجیل بادام زمینی ، دانه های کنف ، زردآلو خشک و انجیر و کینوا وجود دارد. توجه به این غذاها برای افزایش مصرف آهن بسیار مهم است.

برای افزایش جذب مواد مغذی گیاهی ، موارد بالا را با ویتامین C حاوی مواد مغذی مانند فلفل قرمز ، مرکبات ، کلم بروکلی ، گوجه فرنگی ، کیوی ، کلم بروکلی بخورید. همچنین از نوشیدن قهوه یا قهوه همراه غذا خودداری کنید ، زیرا این امر می تواند جذب آهن را کاهش دهد. از میان وعده هایی مانند چند عدد بادام هندی لذت ببرید ، می توانید یک خورشت درست کنید ، دانه های کنف را روی جو دوسر / اسموتی بپاشید یا یک ترکیب غنی با زردآلو / انجیر خشک کنید.

لوازم جانبی را در نظر بگیرید

اگر کمی آهن دارید ، می توانید از آهن اضافی بهره مند شویدبه مانند همیشه ، قبل از افزودن هرگونه درمان شخصی تر با توجه به نیاز خود ، با متخصص مراقبت های بهداشتی خود مشورت کنید.

یادداشت:

[Adasankhidwa]Bermejo F ، García-López S. A راهنمای مطالعه کمبود آهن و کمبود آهن در روده. کشور J Gastroenterolبه 2009؛ 15 (37): 4638-4643.

عباسپور N ، Hurrell R ، Kelishadi R. همچنین به فلز و اهمیت آن برای سلامت انسان مراجعه کنید. J Res Med Sciبه 2014 ؛ 19 (2): 164-174.

Labanambala.org. 2021. آزمایشات آهن | تست آنلاین. [online] موجود در: [Accessed 2 July 2021]به

دیدگاهتان را بنویسید