آنتی اکسیدان ها – یک درمان خوب برای عدم تعادل هورمونی

آنتی اکسیدان ها

کلمه آنتی اکسیدان از دو کلمه تشکیل شده است. “ضد” که به معنای “علیه” یا “برخلاف” است و “اکسیدکننده ها” رادیکال های آزاد هستند که مولکول هایی هستند که معمولاً هنگام تجزیه مواد غذایی یا آلودگی، تشعشع یا استفاده از تنباکو توسط بدن ما تولید می شوند. این اکسیدان ها یا رادیکال های آزاد برای سلامت عمومی ما آزاردهنده هستند، زیرا می توانند به سلول ها آسیب برسانند و همچنین می توانند نقش کلیدی در ایجاد بسیاری از بیماری های تهدید کننده زندگی مانند سرطان و بیماری های قلبی عروقی داشته باشند.

بنابراین آنتی اکسیدان ها به مولکولی اطلاق می شود که در برابر عوامل اکسید کننده یا رادیکال های آزاد در بدن عمل می کند تا از آن در برابر اثرات مضر محافظت کند. رادیکال‌های آزاد توسط فرآیندهای اکسیداسیون در بدن ایجاد می‌شوند که در آن یک واکنش شیمیایی رخ می‌دهد و الکترون‌ها یا هیدروژن را از یک ماده به ماده دیگر که به عنوان اکسید کننده شناخته می‌شود، منتقل می‌کند. در طی این فرآیند، رادیکال‌های آزاد تولید می‌شوند و سپس شروع به ایجاد واکنش‌های زنجیره‌ای می‌کنند که در یک سلول ادامه می‌یابد که می‌تواند باعث تخریب یا آسیب جدی شود. آنتی اکسیدان ها در متوقف کردن چنین واکنش های زنجیره ای بسیار مؤثر هستند زیرا رادیکال های آزاد را حذف می کنند که به نوبه خود واکنش های اکسیداسیون را مهار می کنند، سپس خود این آنتی اکسیدان ها اکسید می شوند و به عنوان عوامل کاهنده مانند پلی فنل ها یا اسید اسکوربیک عمل می کنند.

آنتی اکسیدان ها اساساً مولکول هایی به شکل ویتامین ها، مواد معدنی و سایر مواد مغذی هستند که سلول های مختلف را از آسیب رادیکال های آزاد محافظت و تجدید می کنند. این آسیب به سلول های بدن ناشی از رادیکال های آزاد منجر به بسیاری از بیماری های مزمن مانند سرطان، آرتریت و تصلب شرایین می شود. رادیکال‌های آزاد اساساً سیستم ایمنی فرد را ضعیف می‌کنند و آن‌ها را در معرض بسیاری از عفونت‌ها، سرماخوردگی و آنفولانزا قرار می‌دهند.

منابع غذایی آنتی اکسیدان ها

آنتی اکسیدان ها به طور گسترده در غذاهای طبیعی مختلف استفاده می شوند. غذاهای سرشار از ویتامین E، ویتامین C، ویتامین A و بتاکاروتن معمولا به عنوان منابع غنی آنتی اکسیدان شناخته می شوند. میوه ها و سبزیجات خام غلظت و جذب آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به غذاهای پخته شده دارند. میوه ها و سبزیجات رنگ B دارای آنتی اکسیدان بالایی هستند. رنگ هایی مانند بنفش، نارنجی، زرد، قرمز و آبی رایج هستند. پرتقال، گوجه فرنگی، هویج، سیب، آلو، فلفل قرمز، اسفناج، لوبیا، پیاز، آلو، همه انواع توت ها، انگور قرمز، جوانه بادمجان و یونجه، کشمش، زردآلو، کلم بروکلی، چغندر، سیب زمینی شیرین، هندوانه، کدو تنبل، پاپایا، گریپ رویت انبه، ماندارین، گل کلم، توت فرنگی، کیوی، خردل، آجیل و تخمه آفتابگردان منابع طبیعی مختلف آنتی اکسیدان هستند.

ویتامین ها تنها منبع آنتی اکسیدان ها در غذاها نیستند، اما روی و سلنیوم نیز آنتی اکسیدان های خوبی هستند و به تقویت سیستم ایمنی کمک می کنند. روی در غذاهایی مانند لوبیا، آجیل، غذاهای دریایی، محصولات لبنی، گوشت قرمز، غلات، مرغ و غلات کامل یافت می شود. سلنیوم در آجیل برزیلی، گوشت گاو و بسیاری از محصولات غلات یافت می شود.

آنتی اکسیدان ها به درمان عدم تعادل هورمونی کمک می کنند

این روزها عدم تعادل هورمونی در زنان و مردان بسیار شایع است. علت اصلی عدم تعادل در تولید هورمون در بدن است. هورمون ها برای تنظیم رشد، متابولیسم، خلق و خو و عملکردهای مختلف جنسی در بدن مورد نیاز بدن هستند. این هورمون ها توسط غدد درون ریز وارد جریان خون می شوند. خوردن یک رژیم غذایی سالم می تواند هورمون ها را متعادل نگه دارد.

اگر دچار عدم تعادل هورمونی باشد، ممکن است از آنتی اکسیدان ها کمک کافی برای تسکین علائم عدم تعادل هورمونی دریافت کند. بسیاری از فیتواستروژن ها به طور طبیعی آنتی اکسیدان هستند. فیتواستروژن ها ترکیبات گیاهی هستند که هم استروژنیک و هم ضد استروژن هستند. بنابراین می توانند با تقلید از استروژن اثر متعادل کننده ای بر گیرنده های استروژن بدن داشته باشند. غذاهایی مانند سبزیجات برگ سبز، لوبیا، کلم، گل کلم، کلم بروکلی و عدس فیتواستروژن هستند. با گنجاندن این فیتواستروژن ها در رژیم غذایی خود، می توانید از ایجاد عدم تعادل هورمونی در بدن توسط هورمون های سمی جلوگیری کنید. همچنین در متعادل کردن هورمون ها موثر است.

آنتی اکسیدان ها همچنین می توانند به تولید آنزیم های سم زدایی در بدن کمک کنند که به سم زدایی هورمون ها و حفظ تعادل آنها کمک می کند. چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان است و غلظت خوبی از این گونه آنزیم ها را فراهم می کند.

آنتی اکسیدان ها نقش بسیار مهمی در تقویت سیستم ایمنی و غدد بدن دارند که ارتباط مستقیمی با تعادل هورمونی دارند. آنها از قلیایی بودن بدن حمایت می کنند و در نتیجه به حفظ تعادل طبیعی آن، بازیابی تعادل هورمونی، سم زدایی و تقویت سیستم ایمنی کمک می کنند.

ویتامین B یک آنتی اکسیدان است. کبد برای مدیریت عدم تعادل هورمونی به آن نیاز دارد. ویتامین B به تبدیل مقدار اضافی استروژن به اشکال متعادل و کمتر خطرناک کمک می کند، بنابراین به تعادل هورمون ها در بدن ما کمک می کند.

رژیم لاغری سریع